Review: Threshold – Legends Of The Shires – Nuclear Blast Records – Release: 09-09-2017

Review: Threshold – Legends Of The Shires – Nuclear Blast Records – Release: 09-09-2017.

Threshold timmert al aan de weg sinds 1988. In 1993 kwamen ze op de proppen met hun debuut ‘Wounded Land’, met Damian Wilson op zang. Een jaar later stond Glynn Morgan achter de microfoon op ‘Psychedelicatessen’. Later zou Andrew MacDermott de vocalen verzorgen. Toen deze stierf in 2011 trokken oprichters Karl Groom en Richard West terug Damian aan. Dit resulteerde in twee magnifieke releases waar de zang van Damian perfect tot uiting kwam. Maar Damian verliet de band en moesten ze terug op zoek naar een frontman. Hun keuze viel op ex-bandlid Glynn Morgan en deze hernieuwde samenwerking valt te beluisteren op het conceptalbum ‘Legends Of The Shires’.

Threshold is:
Glynn Morgan – zang
Karl Groom – gitaar
Richard West – toetsen
Steve Anderson – bas
Johanne James – drums

Legends Of The Shires
Dit conceptalbum is een dubbelaar geworden en het artwork is oogstrelend! Met het atmosferische rustige intro ‘The Shire (part 1), lijkt het album de weg op te gaan zoals voorganger ‘For The Journey’. Maar als ‘Small Dark Lines’ uit zijn startblokken schiet word je overgoten met strakke heavy riffs. De toetsen zorgen voor een mooi contrast en de zang van Glynn kan me hier bekoren. Er valt trouwens deftig te smullen van de escapades van gitarist Karl. Het epos ‘The Man Who Saw Through Time’ is een progressief meesterwerk. Naast de sublieme instrumentatie valt ook de samenzang in positieve zin op. Maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat Damian Wilson dit nummer naar een hoger niveau had getild. Pas op, Glynn is geen slecht zanger, maar in de rustiger passages moet hij de duimen leggen voor de emotiemeester Damian.

‘Trust The Process’ kent hardere passages en doet meermaals aan Dream Theater denken, maar het zijn de vlugge toetsaanslagen van West die de show stelen in de kalmere stukken. Glynn’s past het best bij de heavier tracks en doet het hier zeker niet onaardig. ‘Stars And Satellites’ is het meest toegankelijke nummer van dit dubbel-album en bevat uiterst aanstekelijke zanglijnen. De wondermooie en supermelodieuze instrumentale break is een echt wegdroommoment. Op het uiterst progressieve ‘On  The Edge’ heb ik het moeilijker met de stem van Glynn, maar de vele duels tussen de toetsen en de gitaar maken veel goed!

De tweede cd wordt op sublieme wijze op gang gebracht met ‘The Shire (part 2). Glynn is hier echter in topvorm en voert je mee op een emotioneel avontuur. Wat ik persoonlijk knap vind aan deze verzameling songs, is dat ze allemaal met elkaar verweven zijn. Je hoort herhaaldelijk raakpunten met andere nummers, maar ook bespeur ik telkens een toevoeging aan het uitgebreide klankenpalet. Het album gaat op hetzelfde elan verder en vooral ‘Superior Machine’ laat je met verstomming achter, door de perfecte symbiose van gitaar, toetsen en zang, die samensmelten tot een perfecte melodiemachine!

Met ‘State Of Independence’ krijgt je een mooi opgebouwde ballade te horen. Op het lange ‘Lost In Translation’ bewijzen Groom en West nogmaals dat ze voortreffelijke composities kunnen neerpennen.
Het album eindigt in schoonheid met het rustige ‘Swallowed’. Je voelt onmiddellijk de drang om het album opnieuw te beluisteren en elke keer hoor je een nieuw geluid opduiken.

Groom en West zijn er opnieuw in geslaagd om een wondermooie progressief klinkend album af te leveren. Glynn doet zijn uiterste best als zanger en meestal lukt dat meer dan aardig. Op een paar nummers zou Damian beter gepast hebben, maar dat zijn vijgen na Pasen! Ik ben benieuwd hoe dit allemaal live zal klinken, maar met dit album vertoef je toch zo’n 82 minuten in een betere wereld.

Track list:
1. The Shire (Part 1)
2. Small Dark Lines