Review: Thy Art Is Murder – Human Target – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Thy Art Is Murder – Human Target – Nuclear Blast – Release: Out now.

TAIM is geformeerd in 2006 in Sydney, Blacktown om precies te zijn. Na het derde album “Holy Wars” besloot zanger CJ de band te verlaten om op persoonlijk vlak de zaakjes weer op de rit te krijgen. Er werd getoerd met andere zangers en na afwezigheid van een jaar kwam CJ weer definitief terug op het oude nest. Een klein jaar later kwam de band met het vierde studio-album “Dear Desolation”. En nu weer twee jaar later met het vijfde “Human Target”. Het album is wederom geproduceerd door Will Putney, bekend van de samenwerking met o.a. Every Time I Die, Body Count en The Amity Affliction. Dit is het eerste album van de band met drummer Jesse Beahler na het vertrek van Lee Stanton.

TAIM is:
Chris “CJ” McMahon – zang
Andy Marsh – lead gitaar
Sean Delander – rhythm gitaar
Kevin Butler – basgitaar
Jesse Beahler – drums

Human Target

Naar aanloop van de release van dit album werden al vier video’s gelanceerd, waarvan het titelnummer met een lyricvideo de eerste was. Dit eerste nummer op de plaat komt al meteen ontzettend chaotisch over. Opvallend is ook dat de productie niet helemaal lekker helder is. Nu heb ik daar normaal niet zo veel problemen mee, want een steriel geluid zit ook niemand op te wachten, maar met een genre als deathcore is dat zowel op plaat als ook live wel heel erg belangrijk, anders verzand het al snel in een grote geluidsbrij.

Net als veel bands tegenwoordig heeft de band besloten er met “Make America Hate Again” ook een anti Trump nummer in te gooien. ‘Welcome Oblivion’ begint rustig met een stuk spoken word, maar het duurt niet lang voordat het tempo er weer wordt in gegooid. ‘Voyeurs Into Death springt er nog enigszins tussenuit met een midtempo begin en veel duidelijke breakdowns en het doet me qua zang lichtelijk wat aan Lamb of God denken. De rest is veel van wat we meer van de band hebben gehoord. Wat variatie in de zang zou zeker een welkome afwisseling zijn, want dat is nauwelijks tot niet aanwezig.

De lat werd met het tweede album ‘Hate’ erg hoog gelegd en de band heeft dat succes ook zeker met dit album niet geëvenaard. De band heeft een aardige naam weten op te bouwen in het genre, maar met bands zoals labelgenoten Carnifex, die ook pas een album uit hebben, mag de band toch wel regelmatig over de schouder gaan kijken.

Score: 3,25 uit 5

01. Human Target
02. New Gods