Review: Thy Catafalque – Geometria – Season Of Mist – Release: Out now

Review: Thy Catafalque – Geometria – Season Of Mist – Release: Out now.

Thy Catafalque is een eenmansproject van de Hongaarse Tamás Kátai. Begonnen als black metal band, is hij al snel gaan experimenteren, met als gevolg dat ieder album anders klinkt. Tamás blijft echter wel steeds black metal elementen in zijn muziek behouden. Omdat experimentele black metal op zich al zo lekker toegankelijk is, hanteert Thy Catafalque ook nog Hongaarse songteksten om alles heel begrijpelijk te houden.

Thy Catafalque is:
Tamás Kátai – Zang, Gitaar, Bas, Keyboard, Samples, synthesizer

Geometria
Dit album komt niet bepaald vliegend uit de startblokken. In plaats daarvan wordt er langzaam sfeer gebouwd. De muziek wringt en draait zich door allerlei bochten en bouwt langzaam op. Zowel ritmisch als muzikaal is het tegelijk jazzy, space rock, dance beïnvloed en folky. Ik noem inderdaad geen metal, dat wordt bewaard voor de momenten dat je denkt echt geen metal album opgezet te hebben.

Het tweede nummer, ‘Szamojéd Freskó’ is daarvan een voorbeeld. Na de vrij lange, prachtig zweverige eerste song, krijg je een stomende partij experimentele (black) metal voorgeschoteld. Kom je er bij de eerste luisterbeurt niet in, geen probleem. Het is geen makkelijke muziek en misschien heb je een aantal luisterbeurten nodig voordat het zich in zijn volle glorie aan je openbaart. Ik was na twee songs verkocht en desondanks wordt het luisterbeurt na luisterbeurt beter. Er zit zo ontzettend veel in de muziek dat je kan grijpen: geharmoniseerde vrouwenzang, heerlijk slepende riffs, spacy passages, trippy ritmes, jazz solo’s en zelfs wat unclean vocals hier en daar. Deze elementen zijn meesterlijk samengevoegd tot een samenhangend geheel dat je meeneemt op een muzikale reis.

Ik zou nu aan kunnen geven welke songs voor mij de hoogtepunten op dit album zijn, maar dat zou dit album geen recht doen. Ik heb namelijk zowel songs afzonderlijk als het album in zijn geheel beluisterd. Ik kan alleen maar concluderen dat voor de volledige ervaring je het album in zijn geheel zou moeten beluisteren. Stuur eventuele kinderen naar bed en zet sfeerverlichting aan. Kies vervolgens je wijn, bier, whisky of wat je vergif ook is, en dompel je onder in deze muziek. Als je partner dit waardeert, des te beter. Zo niet, dan werd het toch tijd ze smaak bij te brengen.

Een geweldig luisteralbum. Misschien is het voor sommigen wat soft, maar het is briljante muziek die de verbinding met metal nog steeds niet verloren is. Ik vind het een serieuze kandidaat voor de top tien van dit jaar.

01. Hajnali Csillag
02. Szamojéd Freskó
03. Töltés