Review: Tremonti – A Dying Machine – Napalm Records – Release: Out now

Review: Tremonti – A Dying Machine – Napalm Records – Release: Out now.

De band Tremonti is (verrassing…) het solo project van Mark Tremonti, vooral bekend van Alter Bridge en Creed. In deze band kan hij zijn Trash- en Speed metal invloeden in zijn muziek verwerken. Daarnaast zingt hij ook. Desondanks klinkt de band melodieus en liggen de albums in het verlengde van Alter Bridge. Ondanks het feit dat Alter Bridge ook nog steeds actief is, is het huidige album sinds 2012 al weer zijn vierde album. Gedurende die tijd heeft hij wel met vaste bandleden gewerkt.

Tremonti is:

Mark Tremonti – Zang, Gitaar
Eric Friedman – Gitaar, Bas
Garrett Whitlock – Drums

A Dying Machine
Vanaf de allereerste seconde levert de band op dit album precies wat je van ze verwacht, namelijk goed geproduceerde en zorgvuldig opgenomen, door speed- en thrashmetal geïnspireerde riffs met veel solo’s en melodieuze zang. Tremonti is vaak meer recht toe recht aan dan Alter Bridge en dat zie je aan de lengte van de songs, die over het algemeen rond de vier minuten duren. Naast het voldoen aan verwachtingen, speelt Tremonti daarnaast echter ook met eighties stadion rock. Dat betekent dat je op dit album songs hebt als ‘Bringer of War’, waar wat inspiratie van “Rust in Peace” lijkt te komen en ‘The Day When Legions Burned’, waar de band doet wat Metallica niet helemaal meer lukt.

Er zijn echter ook songs als ‘The First The Last’ (Tremonti goes U2) en de song ‘Trust’, waar de stadion rock met een hoop reverb en compleet met oh oh zang over je wordt uitgestort. Binnen de songs zijn deze invloeden echter allemaal goed binnen de metal hoofdmoot verwerkt. In tegenstelling tot het nieuwe Ghost album, als je voor metal komt, dat is dat nog steeds wat je krijgt. Daarnaast lukt het de band ook nog eens om subtiel diverse invloeden te verwerken uit meerdere nineties metal genres en tegelijk modern te blijven klinken.

De vernieuwing in het album mag subtiel zijn, het is wel een goed album. Mark Tremonti weet namelijk heel goed hoe hij geïnspireerde, goed geschreven en gespeelde songs moet maken. Tekstueel heeft Tremonti wel een heel nieuwe keuze gemaakt, dit album is namelijk een conceptalbum, welke gekoppeld is aan een boek dat hij van plan is uit te brengen. Het verhaal heeft te maken met in verzet komende kunstmensen. Aangezien het boek nog niet uit is, is deze review alleen gebaseerd op dit album. Wat in ieder geval opvalt aan dit album is dat de flow van de songs goed in elkaar zit. Op de juiste momenten wordt wat gas terug genomen of versneld. Of het concept goed is of niet, goede songs binnen een goede opbouw maakt een goed album.

Een recht voor zijn raap album opgebouwd uit songs die op zichzelf kunnen staan, maar desondanks in een concept vallen, terwijl nieuwe invloeden subtiel genoeg worden verwerkt, dat geen fan hoeft te schrikken. Het album bestaat uit materiaal dat live ongetwijfeld heel goed klinkt.

01. Bringer Of War
02. From The Sky
03. A Dying Machine