Review: Tribulation – Down Below – Century Media – Release: 26-01-2018

Review: Tribulation – Down Below – Century Media – Release: 26-01-2018.

De band Tribulation is in 2004 opgericht als opvolger van de thrash metal band Hazzard. Hun eerste album ‘The Horror’, kwam uit in 2009 en was een death metal album. Sindsdien is de band muzikaal steeds verder van death metal verwijderd geraakt. Op dit moment is Tribulation een Gothic Metal band met grunts. Zoals bij de meeste gothic metal bands is het visuele aspect belangrijk, waarbij Tribulation veel inspiratie haalt uit horrorfilms, met name over vampiers. Een belangrijk onderdeel van hun act is ook de stage act waar ze de androgyne bravoure van David Bowie laten terugkeren in een meer gothic versie.

Tribulation is:
Johannes Andersson – zang, bas
Oscar Leander – drums
Adam Zaars – gitaar
Jonathan Hultén – gitaar

Down Below
DownBbelowHet album heeft als geheel een donker en onheilspellend geluid. Door het album heen wordt de muziek ondersteund door het ritme van de voortdrijvende drum die de muziek tegelijkertijd voortduwt en toch ontspannen is. Op de momenten dat de sfeer van de riffs en het ritme je volledig gegrepen hebben, neemt de band gas terug, om de melancholie en introverheid die ook in de muziek zit de ruimte te geven. Zelfs op de onheilspellendste momenten wordt er kleur aan de muziek gegeven door de veelvuldige helder klinkende en weelderige gitaarloopjes en melodieën. Hoewel de muziek weinig meer van doen heeft met death metal, is de zang gelukkig nog volledig gegrunt wat de muziek voldoende agressiviteit verleent. Het album is echt gothic metal zoals het in de jaren negentig werd gemaakt, voordat gothic ging betekenen dat je een zangeres moest hebben. Het grote verschil is echter dat niet de slaggitaar maar de lead gitaar lijnen op de voorgrond staan.

‘The Lament’ is een echte opener, met een zwoel en relaxed intro, maar is in feite uptempo met een voorstuwend ritme, De distorted gitaren samen met de grunts weten een gevoel van pijn en lijden aan energie en schoonheid te koppelen, iets dat Tribulation het hele album voor elkaar krijgt. De song zit vol kleurrijke solo’s terwijl een piano hier en daar het plaatje compleet maakt. De band gebruikt de bridge om gas terug te nemen en vervolgens de song weer helemaal opnieuw op te bouwen. Dit doen ze ook door heel het album heen. De volgende songs, ‘Nightbound’, ‘Lady Death’ and ‘Subterranea’ lijken qua opbouw en feel op ‘The Lament’, met het verschil dat ‘Nightbound’ meer melancholiek klinkt en ‘Lady Death’ bedrukkend en dreigend. ‘Subterrrenea’ neigt wat meer naar de Gothenburg stijl. De gitaar melodieën zorgen er voor dat dit heel sterke songs zijn.

De flow van het album zit goed in elkaar: na een aantal (naar gothic begrippen) uptempo songs volgt een vrij soft en traag instrumentaal nummer (Purgatorio), dat als intro dient voor ‘Cries of the Underworld’, een nummer dat je voort lijkt te willen jagen met een ongeziene dreiging. De band blijft met de flow van het album rekening te houden door met ‘Lacrimosa’ het snelste en hardste nummer van het album te leveren. ‘The World’ doet vervolgens denken aan bands als Amorphis en Moonspell aan het eind van de vorige eeuw. Zoals het hoort bij een goed lopend album heeft Tribulation een episch nummer bewaard als afsluiter. Bij ‘Here Be Dragons’ is Tribulation geslaagd in hun zoektocht naar een manier om een song als een horrorfilm te laten klinken. Een goed einde van een goed album.

‘Down Below” ligt sterk in het verlengde van het vorige album. Het is wel een album dat met iedere luisterbeurt beter wordt. Daarnaast Heeft Tribulation het voor elkaar gekregen een geheel eigen geluid te ontwikkelen. Als je een album zoekt met mooie melodieën en emotie dat desondanks nog donker is en agressiviteit herbergt, dan is dit geen verkeerde keuze.

01. The Lament
02. Nightbound
03. Lady Death