Review: Tribulation – Where the Gloom Becomes Sound – Century Media Records – Release: 29-01-2021

Review: Tribulation – Where the Gloom Becomes Sound – Century Media Records – Release: 29-01-2021.

Tribulation is een Zweedse band en opgericht in Arvika in 2005. De eerste twee albums waren puur death metal, maar op het derde album ‘The Children of the Night’ uit 2015 werd dat meer losgelaten en hoorden we invloeden van onder andere de jaren 80 heavy metal, black metal en psychedelische rock en ging het tekstueel meer richting het occulte en de bovennatuurlijke mythologie. “Where The Gloom Becomes Sound” is het vijfde album.

Tribulation is:
Johannes Andersson – Zang , bas
Jonathan Hultén – Gitaar
Adam Zaars – Gitaar
Oscar Leander – Drums

Where the Gloom Becomes Sound

Met ‘In Remembrance’ begint het album rustig met spooky geluiden, maar gaat de versnelling er na een minuut wel lekker in. Wat gelijk opvalt is de sterke productie met een goeie balans tussen de instrumenten en zang. Die zang van Johannes Andersson is zoals altijd een raspende grunt en hoewel hij nooit heel veel varieert wordt het ook nergens saai.

Wat Tribulation doet is in de basis technisch niet heel ingewikkeld. De songs zijn daarom vaak ook catchy as hell en wat het zo goed maakt zijn voornamelijk de gitaarpartijen die net dat stukje sfeer of drive aan een nummer meegeven. Maar ook het op de juiste momenten wisselen van tempo is erg sfeerbepalend. ‘Leviathans’ is daar een goed voorbeeld van. De tweede gitaar blijft ondanks de tempowisselingen rustig over het geheel heen zingen, met zo nu en dan een psychedelisch randje.

Zoals bekend gaf Jonathan Hultén een aantal maanden geleden aan te stoppen met de band na 16 jaar trouwe dienst. De gitarist is op dit album natuurlijk nog wel te horen en schreef ongeveer driekwart van de nummers. Een vervanger is er inmiddels in de vorm van Joseph Tholl, bekend van onder andere Enforcer en Hazard. Die mag even flink aan de bak om in de voetsporen van Jonathan te treden. Het bezwerende gitaarspel aan het begin van ‘Hour of the Wolf’ is typisch van Jonathan zijn hand en trekt je gelijk het nummer in. In het begin van ‘Dirge of a Dying Soul’ krijgen we een samenspel van beide gitaren waarna de drums er rustig maar toch bombastisch inkomen. Hier ook veel ruimte voor het gitaarspel als de drums soms helemaal wegvallen.

‘Lethe’ is een rustpuntje op het album met alleen piano en op de achtergrond het kraken van zoals het lijkt de pianokruk. ‘Daughter of the Dijnn’ ramt er daarna stevig in. Het nummer heeft een stevig typisch jaren 80 heavy metal ritme, waar de tweede gitaar melodieus overheen zingt. De tweede helft van het nummer is instrumentaal met veel ruimte voor melodieus gitaarwerk en stevig drumwerk. ‘Elementals’ dat daarna komt is ook een van de stevigere nummers van dit album. Ook hier weer de tempowisselingen en de tweede gitaar die sfeerbepalend zijn. De stuwende drums laten je hoofd haast automatisch op en neer gaan. In ‘Funeral Pyre’, die al langer uit is, hoor ik verschillende bekende invloeden, met onder andere een typisch Megadeth gitaarloopje.

De band is op dit album niet zo zeer vernieuwend bezig, maar is haar geluid meer en meer aan het verfijnen en dit album is er ook eentje die je vaker moet luisteren om echt te doorgronden. Erg benieuwd hoe de band na het vertrek van Jonathan de boel weer oppakt.

1. In Remembrance
2. Hour of the Wolf
3. Leviathans