Review: Trivium – Silence in the Snow – Roadrunner Records – Release: Out Now

Review: Trivium – Silence in the Snow – Roadrunner Records – Release: Out Now.

Trivium is een heavy metal band uit Orlando, Amerika, die bestaat sinds 1999. In het begin waren ze wat zoekende naar een eigen stijl. De eerste albums waren een combinatie van thrash, metalcore en melodische death metal. “Ascendancy” ging daarentegen al wat weer richting de thrash. Daarna heeft de band zich met elk album verder ontwikkeld tot waar ze nu zijn. De thrash invloed blijft, maar de band gaat steeds meer de melodische kant op met alleen nog cleane zang. Veel oudere fans schreeuwen dat de band weer terug moet naar de “Ascendancy” tijd omdat ze met name de screams van Matt missen. Beetje hetzelfde idee dat velen roepen dat Max weer terug moet naar Sepultura. Mensen, dat was eens. Na elke dag leverworst op je brood wil je ook wel een keer wat anders. Trivium doet waar het zin in heeft en je vindt het goed of niet, punt. “Silence in the Snow” is hun zevende full length.

Trivium is:
Matt Heafy – Zang, gitaar
Corey Beaulieu – Gitaar
Paolo Gregoletto – Bas, zang
Mat Madiro – Drums

Silence in the Snow
11429709_901660276575306_2017839572_nBij dit album was de aanpak qua promotie wat anders dan normaal. Niet al te veel info totdat het album klaar is en daarna pas een eerste video en teasers zonder muziek plaatsen, om de spanning er lekker in te houden. Ook heeft de band meer bij elkaar gezeten om ook als een geheel de muziek te schrijven.

‘Snøfall’ is een lichtklassiek intro met voornamelijk viool, geschreven door een vriend van de band, dat de spanning opbouwt naar het eerste nummer, ‘Silence in the Snow’. Een nummer dat al sinds 2007 op de planken lag maar nog niet rijp genoeg bevonden werd om uit te brengen. Het is een mid tempo nummer met rustige meerstemmige zang. Daar heb je mij vaak al mee over de streep. Heerlijk zo’n bassist die meezingt en ook kán zingen. ‘Blind Leading the Blind’ begint met een solo en is qua tempo ongeveer hetzelfde als zijn voorganger. Het thema van dit nummer is: waar we met deze wereld heengaan als niemand ingrijpt en iedereen alleen maar aan zich zelf denkt.

Het algehele thema van het album is de strijd en het kwaad in de wereld. In ‘Dead and Gone’ hoor je dat Matt toch wel wat moeite heeft met het wat ruiger zingen; het komt er een beetje schor uit. Vorig jaar heeft hij zijn stem al een keer opgeblazen. Daarom probeert hij nu waarschijnlijk ook wat meer te variëren met zijn cleane zang. Na het nummer ‘The Thing That’s Killing Me’ zijn de nummers wat vlotter van tempo, doorspekt met de nodige solo’s. Het slotakkoord ‘The Darkness Of My Mind’ is weer wat rustiger met wederom meerstemmige zang.

Over het algemeen mis ik wat pit of rauwheid in de nummers maar dat zal de groei zijn die Trivium doormaakt. Het album heeft zo, na een paar keer luisteren, geen echte uitschieters maar dat zal ook vast moeten groeien. Het is een meer dan degelijk album, met wat meer oog voor de melodische kant dan zijn voorganger en wat meer variatie in de cleane zang.

1. Snøfall
2. Silence in the Snow
3. Blind Leading the Blind