Review: Trivium – The Sin and the Sentence – Napalm Records – Release: Out now

Review: Trivium – The Sin and the Sentence  – Napalm Records – Release: Out now.

Trivium is een heavy metal band uit Orlando, Amerika, die bestaat sinds 1999. In het begin waren ze wat zoekende naar een eigen stijl. De eerste albums waren een combinatie van thrash, metalcore en melodische death metal. “Ascendancy” ging daarentegen al wat weer richting de thrash. Daarna heeft de band zich met elk album verder ontwikkeld. De thrash invloed bleef, maar de band ging steeds meer de melodische kant op met alleen nog cleane zang op het vorige album “Silence in the Snow”. Benieuwd hoe de band zich verder heeft ontwikkeld op de nieuwe telg.

Trivium is:
Matt Heafy – Gitaar, Lead zang
Corey Beaulieu – Gitaar,  achtergrondzang
Paolo Gregoletto – Bas, achtergrondzang
Alex Bent – Drums

The Sin and the Sentence
TriviumDat de band doet wat het wil wordt wel gelijk duidelijk met het eerste nummer ‘The Sin and the Sentence’. Boven verwachting gaat het gelijk heerlijk up tempo van start en de uncleane zang van Heafy is weer terug, wat veel oudere fans een pak van het hart zal zijn. Alex Bent is de nieuwe drummer en die kan zich gelijk vanaf het begin van ‘Beyond Oblivion’ heerlijk laten gaan met double bass drums en zelfs wat blast beats. ‘Other Worlds’ is een nummer waar veel mee geëxperimenteerd is, maar waar uiteindelijk toch gekozen is voor de eerste opzet. Je kent het wel, de eerste keuze is vaak de beste.

‘The Heart from your Hate’ is een rustig nummer met alleen maar cleane zang en is reeds uitgebracht als single. Logisch, omdat het ook wel het meest toegankelijk nummer is van het album. Dit was niet de eerste opzet van het nummer, die was in eerste instantie behoorlijk ruig bedoeld, maar is in het proces behoorlijk afgezwakt.

‘Betrayer’ was origineel geschreven met de bedoeling dat Matt zijn screams zou gebruiken, maar er is toch terug gegrepen naar zijn cleane zang , maar dan wel weer met ruige backing vocals van Corey. Het nummer verslapt geen moment en bouwt op naar een climax.  ‘The Wretchedness Inside’ is een nummer dat eigenlijk geschreven is voor een andere band, maar waar niks mee gedaan is en nog op de plank lag van na “Vengeance Falls”. Het nummer heeft een lekkere groove en er wordt veel geëxperimenteerd met de vocalen. Het album staat verder bol van de heerlijk pakkende riffs, meerstemmige zang, snelle gitaarpartijen en de nodige gitaarsolo’s, iets waar de band al tijden om bekend staat.

In de lijn der verwachting ligt dit album niet. Na een behoorlijk melodisch album met alleen cleane zang verwacht je eerder een verdere stap in die richting. Niets is minder waar. Het album is een stuk ruiger dan zijn voorganger, maar nog steeds wel redelijk toegankelijk voor een breed publiek. Ik zie het meer als een samensmelting van de laatste drie albums, waarbij de ervaring van de bandleden het geheel naar een  behoorlijk hoog niveau tilt. Drummer Alex is ook duidelijk een aanwinst. Mijns inziens is dit zeker één van de beste releases dit jaar.

01. The Sin And The Sentence
02. Beyond Oblivion
03. Other Worlds