Review: Troops of Doom – Fear – Raw Skull Recordz – Release: 19-07-2018

Review: Troops of Doom – Fear – Raw Skull Recordz – Release: 19-07-2018.

Troops of Doom, de Nederlandse Troops of Doom uit Hengelo die hardcore speelt welteverstaan, brengt hun eerste full length album “Fear” uit op Raw Skull Recordz uit het eveneens Nederlandse Schonebeek. Dit album is eerder dit jaar door het illustere Crash Landing Records op vinyl uitgegeven. Troops of Doom heeft in de tien jaar dat ze bestaan meerdere EP’s uitgebracht, de laatste was een split met de heerlijke viespeuken van Hamerhaai.

Troops of Doom is:
Peter – Zang
Karel – Gitaar
Yorick – Gitaar
Ruud – Bas
Roelof – Drums

Fear
Troops of DoomOkay dan! Troops of Doom begint doomy, de eerste riffs van nummer ‘Fear Turns to Hate’ zijn lekker lomp. Gelijk valt op dat de gitaren log klinken. De drums die invallen klinken zonder opsmuk. Dit is een keuze die goed bij de logge, mid tempo nummers past. De gitaarriffs zijn stoer, met hier en daar fijne feedbackende gitaren er doorheen. Als je een nummer zoals ‘Broken World’ luistert, met de hakkende gitaren, ja daar wordt ik wel blij van. De zanger ligt in het midden tussen Pro-Pain achtige capriolen en een schreeuwgrunt, en zit erg lekker in de mix.

En dan de bas. Ik heb dit album vooral beluisterd in mijn auto, daar kwam de bas flink door de mix heen zetten. Te veel naar mijn smaak. Ik heb het album ook nog even beluisterd met mijn oordopjes vanaf de laptop, maar dat gaf geen soelaas. Na een nummer of vijf begint het mij te vermoeien. Jammer, de frequenties die de bas in de mix aanraken zijn niet voor mij weggelegd blijkbaar.

De nummers liggen allemaal in hetzelfde straatje met midtempo beukriffs. Dat is het volgende punt van deze release, het blijft veilig op dezelfde weg rijden. Je hoort dat men prima kan musiceren, en wellicht is het inherent aan het genre, maar de aandacht ebt wel wat weg na een nummer of zes. Iets meer variatie zou de band veel goed doen.

Op zich een prima release, maar de productie en het gebrek aan variatie maken het geen top-album. Er zit wel genoeg kwaliteit in de band om uit te kijken naar een volgend album.

Score: 3,3 uit 5

1. Fear Turns to Hate