Review: Turilli\Lione Rhapsody – Zero Gravity (Rebirth and Evolution) – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Turilli\Lione Rhapsody – Zero Gravity (Rebirth and Evolution) – Nuclear Blast – Release: Out now.

Turilli\Lione Rhapsody, in 2018 opgestart, is een van de meest recente afsplitsingen in de Rhapsody soap, waarin diverse bandleden van het oorspronkelijke Rhapsody hun eigen versie van de band hebben. Deze versie is een voortzetting van de line-up waarmee Rhapsody hun ‘afscheidstournee’ deed en waarin vrijwel de gehele ‘klassieke’ line up aanwezig is. Uiteraard is het lastig dit als een afzonderlijke band te zien aangezien dit een feite een voortzetting van de oorspronkelijke band is en zo ook klinkt. Dit is een band vol ervaring. Gezien de naam wordt er een flinke stempel op de muziek gedrukt door Fabio Lione, die een van de beste en krachtigste stemmen in het power metal genre bezit en op tientallen albums van een half dozijn bands te horen is, en de hyperactieve gitarist Luca Turilli die een van de boegbeelden is van de neoklassieke speelstijl binnen de metal. Dat wil niet zeggen dat de rest van de band er niet toe doet, zij zijn jarenlang onderdeel van Rhapsody geweest en weten hoe ze hun stempel op de muziek moeten drukken.

Turilli\Lione Rhapsody is:
Luca Turilli – gitaar, keyboard
Fabio Lione – zang
Dominique Leurquin – gitaar
Patrice Guers – basgitaar
Alex Holzwarth – drums

Zero Gravity (Rebirth and Evolution)

Dit album is, zoals te verwachten valt, overduidelijk symphonische power metal. Met koortje, mannelijke en vrouwelijke (opera)zang en heel veel opera invloeden in het algemeen. Het metal gedeelte van dit album is duidelijk dezelfde weg ingeslagen als Epica en Mayan: ‘meer is meer’. Dit album is strak geproduceerd en propvol details en lagen gestopt. Dit wordt je in hoog tempo naar het hoofd geslingerd, T\L Rhapsody is niet van plan je een adempauze te gunnen.

Bij de eerste song ‘Phoenix Rising’, laat de band gelijk horen dat ze weten hoe je een album opbouwt. Ze beginnen met synthesizer geluiden en gesproken tekstfragmenten gecombineerd met piano, om de sfeer op te bouwen. In de spraakfragmenten zit een countdown opgenomen, waarna de song losbarst met alle elementen die het album je te bieden heeft. De drums zijn snel, secuur, krachtig en gevarieerd. De gitaristen spelen elk hun eigen melodieuze power meets prog metal partijen, met regelmatig wat neoklassieke stukjes er door heen. Het merendeel van de neoklassieke sfeer en de sympho wordt natuurlijk door de keyboards gedragen. Al deze elementen worden ondersteund door de drijvende snelle bas vol loopjes. Daarnaast is er vocaal ook ontzettend veel aan de hand, met de fantastische vocalen van Fabio Lione, aangevuld met koren en vrouwenzang. Dit klinkt allemaal alsof je alles in hun repertoire in de hoogste versnelling naar je toe gegooid wordt, en dat klopt ook. T\L Rhapsody weet echter net voldoende kleine momentjes van reflectie of subtiliteit in te bouwen om de muziek gevarieerd en spannend te houden.

Vervolgens krijgt bij ‘D.N.A.’ gastzangeres Elyze Ryd de ruimte voor co-lead zang. Wat mij betreft mogen ze haar vast in de band opnemen, want het klinkt erg lekker. De band heeft goed door dat dit een album net wat extra’s kan geven, want verderop krijgen ook Mark Basile, Sascha Paeth en Arne Wiegand een gastrol. Dit album is niet voor hen die niet houden van een (over) geproduceerd perfect geluid en ook niet van hen die power metal al gauw cheesy vinden. ik ben echter dol op platen die me kunnen overdonderen en toch ballen hebben. Daarnaast is het werk van Rhapsody over het algemeen te goed en classy om echt cheesy te zijn en een klein beetje camembert kan best. De rest van het album ligt volledig in de lijn van de eerste songs, maar iedere song is heel goed. Dit is zo’n album dat je op kan zetten en van het begin tot het einde kan genieten.

Dit is Rhapsody turbo, maar wel heel geïnspireerd. Als je van goede power metal of symfonische metal houdt, dan is dit je ding.

01. Phoenix Rising
02. D.N.A. (Demon and Angel) featuring Elize Ryd