Review: Twilight Force – Dawn of the Dragon Star – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Twilight Force – Dawn of the Dragon Star – Nuclear Blast – Release: Out now.

Twilight Force is een symfonische power metal band uit Zweden die sinds 2007 actief is, al hebben ze hun eerste album pas in 2014 uitgebracht.in het verleden zijn diverse leden van Sabaton onderdeel geweest van deze band, wat je ook een beetje in de muziek terug hoort. Daarnaast is de huidige zanger lid geweest van een van de Rhapsody incarnaties. De band schrijft hun muziek vanuit een fantasy-concept en voert dit concept ook door in andere elementen van de band, zoals naamgeving van de bandleden en kledingkeuze bij live optredens. De band is inmiddels toe aan hun derde album.

Twilight Force is:
Aerendir (Jocke Johansson) – gitaar
Allyon (Allsesandro Conti) – zang
Born (Dunder Lundqvist) – bas
Blackwald (Daniel Beckman)– keyboard, piano, viool, klavecimbel
Lynd (Philip Lindh)– gitaar, luit
De’Azsh (Daniel Sjögren) – drums

Dawn of the Dragon Star

Het is onmogelijk om te zeggen dat dit album slecht is. De muzikanten beheersen hun instrumenten heel goed, de songs zijn goed geschreven en minutieus uitgewerkt en alle elementen in die muziek passen heel goed in het concept waar de band mee werkt. Persoonlijk krijg ik echter jeuk en mij lijkt de muziek regelrecht geschreven voor de Efteling. Misschien ligt het aan de naam. De Twilight films zijn een mierzoete kinderversie van de vampierverhalen, Twilight Force is een mierzoete kinderversie van metal. Er moet op zich een plaats in de wereld zijn voor al die lievigheid, maar het wringt met wat metal is. De muziek hoeft echt niet van begin tot eind boos te klinken, klinken als de soundtrack van een Disney serie is echter het andere uiterste.

Het zit ook overal in de muziek verwerkt. De intro’s zijn verhalend maar sprookjesachtig. De riffs zijn snel en krachtig, maar naïef optimistisch. De solo’s zijn episch maar blij en de zang is zuiver maar te schoon. Er is vaak gezegd dat leed grote kunst veroorzaakt. Ik vraag me daarom af, waar is het leed? Helaas bij mij, terwijl ik door dit album heen worstel. Desondanks denk ik wel dat hier een markt voor bestaat en dat liefhebbers van deze muziek waar voor hun geld krijgen. Liefhebbers van verhalen in de vorm van muziek krijgen een goed uitgewerkte wereld vol detail voorgeschoteld. Ik heb zelf geen bezwaren tegen sprookjes, maar Roodkapje wordt wel door de wolf opgegeten, Hans en Grietje worden achtergelaten in het bos en in de rode schoentjes worden de voeten afgehakt. Iedereen houdt van een happy end, maar waar is dan mijn slachtpartij?

Voor liefhebbers van optimistische sprookjes met gitaar is dit vele uren aan luisterplezier

Score: 2,5 uit 5

01. Dawn of the Dragonstar