Review: Tyketto – Reach – Frontiers Music – Release: Out Now

Review: Tyketto – Reach – Frontiers Music – Release: Out Now.

Elke melodic rock fanatiekeling heeft het debuut “Don’t Come Easy” van Tyketto in zijn collectie. Dit album staat zelfs in mijn persoonlijke top 10 van beste albums. ‘Forever Young’ werd mede door MTV een dikke hit en ook de opvolger “Strength In Numbers” was een geweldig album. Maar toen Danny Vaughn de band verliet ging het plots snel bergaf en de band stierf een stille dood. Maar door het blijven aandringen van de fans kwam er een farewell tour, maar dit resulteerde achteraf in een echte heropstanding en in 2012 kwamen ze plots terug met “Dig In Deep”. Nu vier jaar later slaan ze terug met deze “Reach”.

Tyketto is:
Danny Vaughn – zang
Michael Clayton Arbeeny – drum, percussie, zang
Ged Rylands – toetsen, zang
Chris Green – gitaar, zang
Chris Childs – bas, zang

Reach
tyketto-reachHet titelnummer is meteen een schot in de roos. Lekker in het gehoor liggende, licht commerciële melodieuze rock met het subliem stemgeluid van Danny. De man zal opnieuw vrouwenharten sneller doen slaan en er zelfs een aantal doen smelten! Als je goed luistert hoor je op de achtergrond schitterend gitaarwerk door de gewone riffs weerklinken.

‘Big Money’ scoort hoog qua rockgehalte en laat een daverende bas horen. Die trend wordt doorgezet op het bulderende ‘Kick Like A Mule’ met lekker scheurende gitaren. Danny heeft een geweldige strot en bij de kalmere nummers komt dit nog meer aan de oppervlakte drijven. ‘Circle The Wagons’ is daar het eerste voorbeeld van. Chris Green voorziet dit romantisch getint nummer van geweldig catchy riffs en licks.
Bij de start van ‘I Need It Now’ worden we wat geplaagd door de bas en de gitaar, maar het nummer ontpopt zich als een mid-tempo kraker.

De prijs voor het hardste nummer gaat ongetwijfeld naar ‘Tearing Down The Sky’, dat vlijmscherpe gitaren bevat en tijdens de solo laat Chris horen dat hij een getalenteerd snarenplukker is.
Na al dat geweld kan de riem afgelegd worden met de initieel akoestisch ondersteunde ballade ‘Letting Go’.

De teugels worden opnieuw strakker gehouden gedurende de vette rocker ‘The Fastest Man Alive’ dat een heerlijk jaren 70 gitaartje laat horen. Dit is zo’n nummer dat opbouwt naar een explosief refrein.
Met ‘Scream’ krijgen we een krachtige powerballade met een sterk hitpotentieel.

Afsluiter ‘The Run’ is een geweldige uitsmijter. Een akoestische intro gaat geleidelijk over in een harde rocker met strakke riffs en een iets gemener klinkende Danny. Een sterk door de blues geïnspireerde solo fungeert als een geweldige break om er daarna terug in te vliegen. We spreken hier over een knaller van jewelste om dit voortreffelijk album af te sluiten.

Danny en zijn mannen hebben altijd al een plaats in mijn muzikale hart ingenomen. Toen de band in 2012 terug met nieuw werk kwam aandraven was ik in de zevende hemel. Maar dit album is zelfs nog een klasse beter. Ze hebben hun typisch geluid aangevuld met enkele elementen uit andere genres en het werkt ongelooflijk goed. Alles klinkt meer avontuurlijk en het stemgeluid van Mr. Vaughn blijft een ongelooflijke aantrekkingskracht uitoefenen. Maar ook het gitaarwerk van Chris Green klinkt vinnig. Kortom een klassealbum, waarvan de aanschaf verplicht is!
Wel jammer dat door ziekte van de vrouw van één van de bandleden de Europese tour afgelast is. Maar niet getreurd, want de band komt in het begin van 2017 naar de lage landen en daar wil ik natuurlijk bij zijn!

1. Reach
2. Big Money
3. Kick Like A Mule