Review: U.D.O. – We Are One – AFM Records – Release: Out now

Review: U.D.O. – We Are One – AFM Records – Release: Out now.

Udo Dirkschneider zal voor eeuwig en altijd verbonden blijven met Accept. Maar de kleine strijder heeft solo een evenwaardige albumcollectie uitgebracht, die zelfs veel groter in aantal is. Als Dirkschneider is hij een tweetal jaar op toer geweest (en volgend jaar staat een vervolg gepland) met alleen maar Acceptklassiekers. Nu komt hij eerder onverwacht op de proppen met een nieuw album in samenwerking met een muziekkorps. Ik hoor je al scanderen: ‘weer zo’n album met bewerkingen van oude nummer!’. Maar deze keer heeft de man een volledig nieuw album geschreven met het gebruik van een orkest in het achterhoofd.

U.D.O is:
Udo Dirkschneider – zang
Andrey Smirnov – gitaar
Fabian Dee Dammers – gitaar
Tilen Hudrap – basgitaar
Sven Dirkschneider – drums

We Are One

Opener ‘Pandemonium’ laat meteen horen wat de komende 74 minuten zal volgen. Strakke riffs, sterke ritmesectie (krachtige drums van zoon Sven), de heerlijk rauwe strot van Udo zelf en dat alles omgeven door gepaste orkestratie. Dit nummer doet de honger naar meer aanwakkeren… Daarbij komt nog dat de gitaarsolo’s een heerlijke lekkernij zijn. De bas opent het minder complexe ‘We Are One’. Hier krijgen de blaasinstrumenten ook meer inspraak. Een rasecht catchy deuntje met dito meezingrefrein.

Het lange ‘Love and Sin’ kent een rustige symfonische intro met die typische orkest klankkleur. Maar na een dikke minuut slaat het nummer om in een strak riffmonster met hemelse samenzang. Tijdens het vlotte ‘Future Is The Reason Why’ hoor je een perfecte symbiose tussen metal en orkest. Luister vooral aandachtig naar de aanleiding van de gitaarsolo! Tijdens de solo krijg je Russisch geïnspireerde kreten te horen. ‘Children Of The World’ lijkt wel de metalversie van een sprookje terwijl op de ballade ‘Blindfold’ een radiovriendelijke vrouwenstem te horen is.

‘Blackout’ kan je aanzien als een filmscore! Hetzelfde kan je vertellen rond het eveneens instrumentale ‘Natural Forces’ en het met doedelzak opgesmukte ‘Beyond Gravity’. Tijdens ‘Rebel Town’ krijg je pure metal over je heen. Dit constrasteert enorm met de saxofoon en de vrouwenstem in de melodische rock track ‘Neon Diamond’. Een snelheidsmonster staat er ook tussen met ‘We Strike Back’. Op de afsluiter ‘Beyond Good And Evil’ bespeur ik wat Accept invloeden (de gitaarriffs en de Oosterse invloeden), terwijl er ook operazang op te horen is.

Maar de grootste verrassing van dit album is toch het funky rap-metal nummer ‘Here We Go Again’.
Dus qua afwisseling kom je hier volledig aan je trekken. Een meer dan geslaagde samenwerking van U.D.O. met ‘The German Armed Forces’ als je het mij vraagt. Daarnaast snijdt Udo hete hangijzers als klimaatverandering, vluchtelingenproblematiek, vervuiling van de aarde en politiek aan in zijn teksten.

Wie open staat voor nieuwe dingen, moet zeker zijn oren te luister leggen bij dit werk. U.D.O. is erin geslaagd om de metalsound en het orkest tot één geheel te maken. Udo’s stem blijft uiteraard het grootste herkenpunt! Dat alles maakt dat dit album anders klinkt dan de vele met orkest opgesmukte bekende nummers van andere bands.

1. Pandemonium
  2. We Are One
  3. Love And Sin