Review: Unleashed – The Hunt For White Christ – Napalm Records – Release: 26-10-2018

Review: Unleashed – The Hunt For White Christ – Napalm Records – Release: 26-10-2018.

Unleashed is een Zweedse death metalband die in 1989 opgericht werd door Johnny Hedlund, die daarvoor in Nihilist speelde. Door onenigheid van de rest van de band met Johnny werd Nihilist, om confrontatie te voorkomen, simpelweg ontbonden en twee dagen later zonder Johnny als Entombed voortgezet. Unleashed behoort tot de eerste generatie van Zweedse death metalbands. Daarnaast was Unleashed een van de eerste bands die de Vikingcultuur bezong, wat altijd een centraal thema in de teksten is gebleven. Het logo van Unleashed bevat een omgekeerd kruis. Hoewel de band geen satanische teksten heeft, is zanger Hedlund wel sterk antichristelijk. “The Hunt For White Christ” is inmiddels het dertiende album van de band, opgenomen in de Chrome Studios van gitarist Fredrik Folklare in Stockholm.

Unleashed is:
Johnny Hedlund – Zang, bas
Fredrik Folkare – Gitaar
Tomas Måsgard – Gitaar
Anders Schultz – Drums

The Hunt For White Christ
Unleashed“The Hunt For White Christ” is het vierde album dat gaat over de Wereld van Odalheim en de Midgard strijders, een verhaal door Johnny Hedlund zelf geschreven. ‘Lead us into War’ knalt er zonder enige vorm van intro meteen bikkelhard in. 100% Zweedse death metal speelt Unleashed inmiddels al lang niet meer. Het is nu meer met andere subgenres van de metal doorspekte death metal, met heerlijk beukende ritmes. ‘You Will Fall’ heeft wel een intro, maar ramt er daarna ook gelijk goed in met een vette riff. Het geluid klinkt als vanouds erg lomp en zwaar met Johnny’s vocalen die erg hard en verstaanbaar in de mix staan, wat ik altijd wel een pluspunt vind.

Na een paar nummers wordt je al helemaal in het verhaal gezogen. ‘Terror Christ’ heeft wat interessante breakdowns en een gitaarsolo die rustig, een beetje blues-achtig begint, maar al snel in tempo versnelt. ‘They Raped the Land’ begint met een opzwepend ritme, dat een aantal keren terugkeert gedurende het nummer. Hier wederom een gitaarsolo die op zich al een verhaal lijkt te vertellen. Dit nummer, samen met opvolger ‘The City Of Jorsala Shall Fall’, en ook ‘By The Western Wall’, gaat het live waarschijnlijk erg goed doen door de catchy refreinen, waarbij heerlijk meegebruld kan worden.

‘The Hunt for White Christ’ is het kortste maar zeker niet het minste nummer. Het straalt echt kracht uit. Halverwege krijgen we een duidelijke breakdown, waarna met de woorden “We Will Hunt You Down” de gitaarsolo wordt ingezet, om daarna gezamenlijk nog even full speed naar het einde te gaan. Het album eindigt met ‘Open to all the World’, dat een lichte thrash vibe heeft. Anderhalf minuut voor het eind wordt de gitaar nog eenmaal aangeslagen die daarna heel langzaam wegebt. Een soort van open eind dat ons zeer waarschijnlijk leidt naar een vervolg van het verhaal op een volgend album.

Al bijna 30 jaar doet Unleashed haar ding en doet dat verdienstelijk. De band is nooit echt afgeweken van haar eigen, kenmerkende sound. Waar bij veel bands op den duur de verveling toe slaat weet de band het altijd nog wel spannend te houden door onder andere veel tempowisselingen en melodieuze solo’s toe te voegen aan de muziek.

01 Lead Us Into War
02 You Will Fall
03 Stand Your Ground