Review: Unleashed – No Sign Of Life – Napalm Records – Release: 12-11-2021

Review: Unleashed – No Sign Of Life – Napalm Records – Release: 12-11-2021.

Unleashed is een Zweedse death metalband die in 1989 opgericht werd door Johnny Hedlund, die daarvoor in Nihilist speelde. Door onenigheid van de rest van de band met Johnny werd Nihilist, om confrontatie te voorkomen, simpelweg ontbonden en twee dagen later zonder Johnny als Entombed voortgezet. Unleashed behoort tot de eerste generatie van Zweedse death metalbands. Daarnaast was Unleashed een van de eerste bands die de Vikingcultuur bezong, wat altijd een centraal thema in de teksten is gebleven. Het logo van Unleashed bevat een omgekeerd kruis. Hoewel de band geen satanische teksten heeft is zanger Hedlund wel sterk antichristelijk. “No Sign of Life” is inmiddels het veertiende album van de band, opgenomen in de Chrome Studios van gitarist Fredrik Folklare in Stockholm.

Unleashed is:
Johnny Hedlund – Bas, zang
Anders Schultz – Drums
Tomas Måsgard – Gitaar
Fredrik Folkare – Gitaar

No Sign Of Life

Het album “The Hunt For White Christ” eindigde met ‘Open to all the World’. Anderhalf minuut voor het eind wordt de gitaar nog eenmaal aangeslagen die daarna heel langzaam wegebde. Een soort van open einde dat ons leidde naar een vervolg op dit album. “No Sign of Life “is het vijfde hoofdstuk over de Wereld van Odalheim en de Midgard strijders, een verhaal door Johnny Hedlund zelf geschreven.

100% Zweedse death metal speelt Unleashed inmiddels al lang niet meer. Het is nu meer met andere subgenres van de metal doorspekte death metal, met heerlijk beukende ritmes. Het eerste nummer ‘The King Lost His Crown’ heeft in het begin een duidelijke thrash vibe maar gaat al stampend over in death metal.

‘You Are The Warrior’ is opvallend doordat de stem van Johnny meer verhalend en onheilspellend klinkt. De band wisselt de nummers qua tempo ook lekker af. ‘No Sign of Life’ en ‘Tyr Wields The Sword’ zijn uptempo nummers terwijl ‘Midgard Warriors For Life’ weer een lekkere mid tempo doorstamper is. Het geluid klinkt als vanouds erg lomp en zwaar met Johnny’s vocalen die erg hard en verstaanbaar in de mix staan, wat ik altijd wel een pluspunt vind. Afsluiter ‘Here At The End Of The World’ klokt vijf minuten maar de laatste twee minuten bestaat alleen maar uit vage distorted gitaargeluiden die naar het einde toe langzaam wegebben.

Al 32 jaar loopt Unleashed mee en de band is nooit echt afgeweken van haar eigen, kenmerkende sound. Waar bij veel bands op den duur de verveling toe slaat weet de band het altijd nog wel spannend te houden door onder andere veel tempowisselingen en melodieuze solo’s toe te voegen aan de muziek.

1. The King Lost His Crown
2. The Shepherd Has Left the Flock
3. Where Can You Flee?