Review: Unruly Child – Unhinged Live From Milan – Frontiers Music – Release: Out now

Review: Unruly Child – Unhinged Live From Milan – Frontiers Music – Release: Out now.

In 1992 werd het bejubelde debuut van Unruly Child uitgebracht. Iedere zichzelf respecterende fan van melodieuze rock heeft dat album in zijn collectie. De toenmalige zanger Mark Free gaat reeds meer dan twee decennia door het leven als Marcie Free. Of de transformatie al dan niet gelukt is, laat ik hier in het midden. Het belangrijkste is dat Marcie zich nu goed in haar vel voelt!

Unruly Child is:
Marcie Free – zang
Bruce Gowdy – gitaar, toetsen, zang
Guy Allison – toetsen, percussie
Larry Antonino – bas, zang
Jay Schellen – drums

Unhinged – Live From Milan
Aan de stem van Mark is bij de omvorming naar Marcie gelukkig niets gewijzigd en daar draait het nu eenmaal om. Op het Frontiers Rock Festival in april van vorig jaar stond de band geprogrammeerd in hun originele bezetting en beloofden om de focus te leggen op hun magistrale debuut. Ikzelf was daar aanwezig en was danig onder de indruk van het gebeuren. We kregen een download van de DVD versie van dit album en daar is te zien dat Marcie beweegt op het podium als een echte vrouw. De dansbewegingen, de vingers door het lange blonde haar halen. Maar we dwalen af, want muzikaal was dit concert een ware lekkernij. Gitarist Bruce Gowdy ( Stone Fury, World Trade) is lekker op dreef en zijn korte ‘invulsolo’s’ zorgen meermaals voor kippenvel.

Het rustiger ‘Let’s Talk About Love’ is één van de hoogtepunten van de set. Marcie schittert hier als een heldere ster aan een gitzwarte hemel. Het toetswerk van Guy Allison (Doobie Brothers) en de zoetsmakende achtergrondzang fungeren als sfeerbrengers en het accurate drumwerk van Jay Schellen (Hurricane, Asia) zorgt voor een solide basis. Met uitzondering van ‘Criminal’ komt het volledige debuut voorbij tijdens dit concert. Tijdens het iets steviger ‘On The Rise’ kan Bruce zich duidelijk uitleven op zijn scheurijzer. Het uit 2014 stammende ‘This Is Who I Am’ is duidelijk rond Marcie geschreven en vormt een waar statement voor alle transgenders. Dit nummer is de bonustrack op de DVD versie van dit live-gebeuren en maakt de CD-DVD bundel een echte meerwaarde.

Het geheel is trouwens vakkundig gefilmd met geleidelijke overgangen van overzichtsbeelden tot close-ups. Enig puntje van kritiek is dat het geluid misschien wat meer mocht knallen. Maar de stem van Marcie staat wel centraal en dat kan de reden zijn.

Dit vormt ongetwijfeld een mooi aandenken voor degene die aanwezig waren op het Frontiers Rock Festival 2017 en de liefhebbers van het debuut kunnen niet om de aanschaf van de deluxe edition heen. Frontiers heeft duidelijk de smaak te pakken en na de release van de integrale uitvoering van het debuut van Tyketto verwennen ze ons opnieuw met een live-registratie van een absolute klassieker uit het genre.

1. Wind Me Up
2. Lay Down Your Arms
3. Rock Me Down Nasty