Review: Urgehal – Aeons in Sodom – Season of Mist – Release: Out Now

Urgehal is een Noorse black metal band, opgericht in 1992 door zanger/gitarist Trondr Nefas en gitarist Enzifer. De naam Urgehal komt uit de Noorse mythologie en betekent “een eindeloos diep en donker bos waarin al het kwade ronddwaalt”. In 2012, op 34 jarige leeftijd, overleed Trondr Nefas. Buiten Urgehal speelde hij ook in Beastcraft, Angst Skvadron, Vulture Lord en Bloodsworn. Nadien was er sprake van  dat er nog één album uit zou komen. Dat gebeurt in 2016, onder de naam “Aeons in Sodom”.

Urgehal is:
Trondr Nefas – Gitaar, solo’s
Enzifer – Gitaar, bas
Uruz – Drums

Op dit album wordt Urgehal bijgestaan door:
Nocturno Culto (Darkthrone) – zang
M.Shax (Endezzma) – zang en teksten
Byron Braidwood (Monumentomb) – gitaarsolo
Hoest (Taake) – zang
Mannevond (Koldbrann) – zang en bas
Malphas (Endezzma/Hagl) – gitaarsolo’s
Niklas Kvarforth (Shining) – zang
Sorath Nortgrove (Beastcraft/Vulture Lord) – zang
Nattefrost (Carpathian Forest) – zang en tekst
Skyggen (Tortorum) – gitaarsolo
Nag (Tsjuder) – zang
Diabolus (Vulture Lord) gitaarsolo
L.F.F. (Angst Skvadron/Tursmørke/Three Winters) – toetsen
Bay Cortez (Sadistic Intent) – zang en bas
Rick Cortez (Sadistic Intent) – gitaarsolo
R.M. (Angst Skvadron) zang

Zij waren allen bevriend met Trondr Nefas en een aantal waren tevens mede bandleden.

Aeons in Sodom
aeons_in_sodom2Hier voor mij ligt dus eigenlijk het requiem van Urgehal, het ultieme eerbetoon aan Trondr Nefas. De man was satanist in de meest pure vorm en dat hoor je direct aan de muziek. Antichristelijke, satanische black metal, van Noorse oorsprong. Veelal werd Urgehal vergeleken met Darkthrone, het is dan ook toepasselijk dat Nocturno Culto het tweede nummer ‘The Iron Children’ (het eerste is een intro) zingt. “Slaughter the Nazarene” zijn de eerste woorden die Nocturno Culto uitspuugt en de toon is gezet! Ook Nattefrost laat van zich horen. Op ‘Endetid’ krijst en gilt hij de longen uit het lijf. Carpathian Forest is ook altijd een band geweest waar Urgehal zijn inspiratie vandaan haalde en dat hoor je goed terug in dit nummer.

Trondr Nefas had al ongeveer het halve album geschreven voordat hij overleed, de andere helft is geschreven door Enzifer. De gastmuzikanten hebben een aantal teksten en solo’s geschreven. Het geheel is bijzonder helder geproduceerd, tenminste, voor black metal begrippen dan. Natuurlijk ruist en ragt het gedurende het hele album, maar dit hoort. Er staan ook twee covers op het album, namelijk ‘Funeral Rites’ van Sepultura en ‘Twisted Mass of Burnt Decay’ van Autopsy. Bij de Sepultura cover wordt men geholpen door Bay en Rick Cortez van Sadistic Intent en in dit nummer kun je de black- en thrash metal roots (bloody roots) van Sepultura toch wel duidelijk horen. De Autopsy cover wordt ingezongen door R.M. van Angst Skvadron, een band waar Trondr Nefas ook deel van uitmaakte. Dit nummer klinkt lekker duister en ruig, precies zoals het bedoeld is. Al met al een album dat Trondr Nefas recht doet en momenteel zal hij zelf waarschijnlijk een ‘Aeon in Sodom’ zijn.

Conclusie
Dit is dus het laatste album van Urgehal en alles is uit de kast gehaald om dit album speciaal te maken. En speciaal is het. Ondanks dat er zo veel muzikanten aan mee werkten en vooral zo veel zangers, is dit geen samenraapsel van verscheidenheid. De zangers zitten ook wel redelijk dicht bij elkaar in de buurt qua zangstijl, dit werkt dan natuurlijk ook mee. Echt objectief kun je dit album eigenlijk ook niet beoordelen. Het is natuurlijk alles behalve origineel. Het is wel degelijk gespeeld én vol passie, en dit laatste heeft mijn eindoordeel een stuk hoger doen uitvallen.

1. Dødsrite
  2. The Iron Children
  3. Blood of the Legion