Review: Usurper – Lords of the Permafrost – Soulseller Records – Release: 22-03-2019

Review: Usurper – Lords of the Permafrost – Soulseller Records – Release: 22-03-2019.

Sedert 1993 is Usurper al actief in Chicago’s metalscene. Ze hebben al vijf full-lenghts op hun naam staan en via Soulseller Records brengen zij hun zesde schijfje “Lords of The Permafrost” uit op 22 maart! Het is veertien jaar stil geweest, maar de band is terug met hun non-political metal. Het fijne aan de band is dat zij geen concessies doen aan de trends die momenteel in metalland waaien. Ze hebben dan wel een wat modernere sound meegekregen door de hedendaagse techniek, ze blijven echter wel trouw aan hun rauwe primitieve sound.

Usurper is:
Rick Scythe – Gitaar, achtergrondzang
Joe Warlord – Drums
Dan Tyrantor – Zang
Scott Maelstrom – Bas

Lords of the Permafrost

Het album is opgenomen in de Electrical Audio-studio te Chicago en dat heeft de sound van weleer goed weten te behouden. De originele line-up wist geen stand te houden, gelukkig heeft de sound daar niet onder te lijden gehad. Uitblinker voor mij op dit album is toch wel de titeltrack die toont dat Usurper nog steeds niet aan kracht heeft ingeboet. Een dikke groove en lekker uptempo de nekspieren trainen in een stijl waar de oude Venom nog jaloers op zou kunnen worden. De band heeft zich duidelijk laten beïnvloeden door bands zoals Celtic Frost, Venom en Manowar. En door deze drie te combineren hebben zij destijds een eigen smoel weten te bewerkstelligen.

Tekstueel gaat het over demonen, weerwolven en ander duister gespuis. Heerlijk verfrissend naast de antireligie thematiek die normaal gesproken mijn oren in geblazen wordt. Even terugkomend op de productie, stoort het mij enigszins wel hoe schoon het allemaal klinkt. Het is nog maar net rommelig genoeg om de authentieke sfeer te behouden. Te clean wil ik het nog niet bestempelen, maar hier en daar had het wel wat rauwer uitgespuugd mogen worden. Maar goed, dit is dan ook de enige smet. Liefhebbers van metal in de oude stijl zullen smullen van dit schijfje. Welkom terug aan het front mannen

Ondanks het “oude” karakter van deze plaat weet Usurper met “Lords Of the Permafrost” zich fier overeind te houden.

Score: 3,8 out 5