Review: Vader – The Empire – Nuclear Blast Records – Release: 04-11-2016

Review: Vader – The Empire – Nuclear Blast Records – Release: 04-11-2016.

Het Poolse Vader, wie kent ze niet!? De band draait al mee vanaf 1983. Het heeft echter tot 1992 geduurd voordat het eerste studio-album er was, maar sindsdien kwam de band elke twee tot drie jaar met een nieuw studio-album op de proppen. “The Empire” is inmiddels hun elfde langspeler.

Vader is:
Piotr “Peter” Wiwczarek – Gitaar, zang
Marek “Spider” Pajak – Gitaar
Tomasz “Hal” Halicki – Bas
James Stewart – Drums

The Empire
vader-theempire-790x790Van een intro zoals op het vorige album “Tibi et Igni” is hier geen sprake , met ‘Angels of Steel’ is het gelijk van dik hout zaagt men planken. De eerste drie nummers worden in een rap tempo op je afgevuurd en halen allemaal de drie minuten niet. Waar de eerste twee nummers nog het midden houden tussen death metal en thrash begint ‘Prayer to The God of War’ met een typisch thrash ritme. Dit is ook het eerste nummer wat al rap blijft hangen in je kop.

‘Iron Reign’ is het opvallendste nummer met een rustige opbouw, veel tempowisselingen en de eerste wat langere gitaarsolo. Daar is dit nummer ook wel geschikt voor want het gaat richting de vijf minuten. Peter varieert hier ook wat meer met zijn zang, maar het blijft laag en zoals altijd goed verstaanbaar. “Genoeg rust gehad” zal de band hebben gedacht, want met ‘No Gravity’ gaat het tempo er weer gewoon in. Op driekwart van het nummer zakt het tempo wat in en krijgen we een pakkende riff die je naar het einde leidt.

‘Parabellum’ begint met alleen drums waarna de gitaar er in knalt en vervolgens brengen het snelle gitaarwerk en double bass drums je in een sneltreinvaart naar het einde. ‘Send Me Back to Hell’ is nog zo’n opvallend nummer: afwisselend zijn de gitaar en drums snel waarbij de rest van de instrumenten dan weer traag zijn. Later in het nummer gaat alles in de vertraging en krijgen we bijna doomachtige taferelen.

De nummers zijn over het algemeen behoorlijk snel, maar in een groot gedeelte zitten dan ook wel weer veel tempowisselingen wat het geheel lekker weg laat luisteren. Knap is ook dat op de momenten dat het tempo gedrukt wordt, de muziek toch dreigend blijft. Ten opzichte van het vorige album “Tibi et Igni” vind ik met name het drumwerk veel gevarieerder.

01. Angels of Steel
02. Tempest
03. Prayer to the God of War