Review: Vanden Plas – Chronicles Of The Immortals: Netherworld II – Release: Out Now

Review: Vanden Plas – Chronicles Of The Immortals: Netherworld II – Release: Out Now.

Vanden Plas timmert al aan de weg sinds 1986, maar kwam pas met hun debuut “Colour Temple” in beeld. Hun derde album “Far Off Grace” leek de weg naar meer bekendheid te effenen, maar het wou maar niet lukken. Zelfs het meesterwerk “Christ O” kon het tij niet keren. De band staat bij de kenners van het genre hoog aangeschreven en nu brengen ze het slotwerk uit van hun tweeluik “Chronicles Of The Immortals”.

Vanden Plas is:
Andy Kuntz – zang
Stephan Lill – gitaar
Günter Werno – toetsen
Torsten Reichert – basgitaar
Andreas Lill – drums

Chronicles Of The Immortals: Netherworld II
album_cover_VANDEN PLAS chrII COVER_55f0517b46aa1Opener ‘In My Universe’ legt meteen alle troeven op tafel. Uiterst knappe compositie met zowel gevoelige als agressieve stukken. Andy Kuntz is een ware stemkameleon en het sterk variërende gitaarwerk van Stephan Lill spreekt tot de verbeelding. Er komt zelfs een koor om de hoek kijken tijdens bepaalde stukjes.
Andy en de band hebben al verschillende malen meegewerkt aan theaterstukken en dit is duidelijk hoorbaar. De man weet als geen ander hoe je emoties in de vocalen moet leggen. Dit wordt vooral duidelijk in ‘Godmaker’s Temptation’.
De rol van toetsenist Günter Werno komt bovendrijven in het sterk naar Dream Theater neigende ‘Stone Roses Edge’.
Het meest tot de verbeelding sprekende nummer is zonder twijfel het meer dan 13 minuten durende ‘Blood Of Eden’. Andy doet een deel van de zang ook in het Frans, Duits en Italiaans. Persoonlijk heb ik de Duitse taal altijd als koud en eerder bruut ervaren. De manier waarop Andy dit brengt, maakt er zowaar een totaal tegenovergestelde ervaring van! Deze band heeft enorme kwaliteiten en het blijft vreemd voor mij, dat ze niet meer zijn doorgebroken als prog metal band.
Op ‘Monster’ wordt het donkere kantje van de band goed in de verf gezet door wat ruige screams in het refrein te incorporeren.
Dit album dringt het beste tot je door als je dit beluistert met de koptelefoon, zittend (of liggend) in je favoriete zetel. Er gebeurt zoveel in één nummer dat je telkens opnieuw leuke details ontdekt. Elk nummer bevat wel een verrassing! Zo bevat het melodieuze ‘Where Have The Children Gone’ de wildste gitaarsolo van het album!
Tijdens het emotionele slotnummer ‘Circle Of The Devil’ doet het koor opnieuw zijn intrede en wordt het verhaal rond de onsterfelijken afgerond. Ik raad de liefhebbers aan om de teksten eens flink te doorgronden. Het verhaal zit knap in elkaar en als je het door hebt, kan je nog intenser genieten van deze 70 minuten progressieve metal! Een vette aanrader voor liefhebbers van het genre.

Vanden Plas brengt met het tweede deel van dit ‘Immortals’ concept een nog gevoeliger product op tafel dan het eerste deel. Dit is vooral een luisteralbum geworden. Zoals we al weten van Vanden Plas staat het album bol van de technische hoogstandjes en de zang van Andy Kuntz is formidabel. Ik zag de band aan het werk na het eerste deel van dit tweeluik en hoop ze nog eens aan het werk te zien na de conclusie van hun intense verhaal!
Verplichte aanschaf voor de fans van de band en alle liefhebbers van kwalitatieve prog metal moeten op zijn minst eens dit werkje beluisteren!

Score: 4,4 uit 5

1. Vision 11even: In My Universe