Review: Varathron – Patriarchs Of Evil – Agonia Records – Release: 26-04-2018

Review: Varathron – Patriarchs Of Evil – Agonia Records – Release: 26-04-2018.

Varathron, Grieks voor extreem diepe kloof, is een van oorsprong occulte black metal band, in 1988 mede opgericht door Stefan Necroabyssious, zanger en enig overblijvend origineel bandlid. “Patriarchs of Evil” is nog maar het zesde studio-album van de band, maar de band heeft zeker niet stilgezeten. Naast heel wat EP’s en demo’s zijn er ook nog de nodige split-albums uitgebracht.

Varathron is:
Stefan Necroabyssious – zang
Achilleas C. – gitaar
Haris – drums
Sotiris – gitaar
Stratos Kountouras – bas

Patriarchs of Evil
‘Tenebrous’ begint een beetje folky, maar als Stefan zijn strot opentrekt weten we dat we echt met Varathron te maken hebben. Dat folky element blijft wel hangen gedurende het nummer, maar het tempo wordt wel lekker opgeschroefd. Op de voorgaande albums waren wel wat meer mid- en down tempo nummers aanwezig. Die passages zijn uiteraard nog wel aanwezig, maar het tempo is over het hele album gemiddeld wat hoger.

‘Into the Absurd’ is meer thrash georiënteerd en dan met name de leads. De zang is lekker agressief, maar de keyboard geeft het toch min of meer een wat rustiger en occult sfeertje mee. ‘Luciferian Mystical Awakening’ begint rustig en mystiek, maar het tempo gaat er al rap in en de keys zorgen wederom voor wat folky passages. Het opzwepende van sommige gitaarstukken doet me wat denken aan Kreator.

‘Saturnian Sect’ heeft geen opbouw, maar ramt er gelijk vol tempo in en op een enkel mid tempo stuk na wordt dit tot het einde volgehouden. De riffs zijn, zeker voor een black metal band, voor zover het muzikaal die noemer nog mag hebben, behoorlijk catchy. ‘Remnants of the Dark Testament’ heeft een akoestisch gitaarintro en ik meen een huilende baby op de achtergrond te horen. De keys hebben hier een meer leidende rol en de sfeer die hier wordt neergezet is wat meer doomy, maar meer droevig dan echt zwaarmoedig. Die sfeer wordt later in het nummer weer opgeheven door het snelle tempo.

Op ‘Hellwitch (Witches Gathering)’ hoor ik meer van wat ik al in de vorige nummers heb gehoord. Zoals in veel nummers vloeken ook hier de catchy, bijna vrolijke riffs met de occulte teksten. ‘Orgasmic Nightmares of the Arch Desecrator’ is lekker snel en chaotisch in tegenstelling tot afsluiter ‘Ouroboros Dweller’ waar het tempo aanzienlijk trager ligt en alles wat minder helder klinkt en daardoor enigszins een old school sfeertje meekrijgt. De keys hebben ook hier een wat prominentere rol en in dit nummer vind ik muziek en thema ook meer op elkaar aansluiten dan in alle vorige nummers.

Normaal moet een album groeien bij mij, maar dit album werkt averechts. Naarmate ik hem vaker luister gaat hij meer tegenstaan. Niet omdat ik dit album zo slecht is, maar meer om de herhaling van zetten en het wel erg catchy karakter van sommige nummers.

Score: 3,75 uit 5

1. Tenebrous
2. Into the Absurd