Review: Varg – Rotkäppchen – Napalm Records – Release: Out Now

Review: Varg – Rotkäppchen – Napalm Records – Release: Out Now.

Viking metal uit Duitsland, dat is wat Varg is en dat maakt natuurlijk nieuwsgierig wat zij met de EP gepresteerd hebben. De titel “ Rotkäppchen” doet het nodige vermoeden, maar laten we niet op de zaken vooruitlopen. Varg is zoals gezegd een Duitse band uit Coburg, welke in 2005 is opgericht door zanger Freki. In maart 2007 verschijnt hun debuutalbum “Wolfszeit”. In datzelfde jaar had de band een tour in Nederland en Duitsland. Onderweg naar Nederland reden ze met hun gehuurde auto een paard aan. Gelukkig kwam de band ongeschonden aan op hun bestemming, maar het paard en de auto hadden het niet gehaald.
De albums van Varg worden meestal óf afgebrand óf de hemel in geprezen. De meeste reviews zitten niet in het midden, wat het natuurlijk ook interessant maakt. Wellicht komt het deels doordat de band in het Duits zingt, wat het toch iets minder toegankelijk maakt voor de mainstream luisteraars.

Varg is:
Fenrier – drums
Freki – zang/gitaar
Hati – gitaar (live)
Managarm – zang/gitaar/bas
Skoll – bas (live)

Gastbijdragen:
Chris Bowes (Alestorm) – ‘Red Riding Hood’
Trollfest – ‘Rødhette’
Dominik ‘Dom’ Crey (Equilibrium) – ‘Ein Tag wie heute’

Rotkäppchen
VarggOm te beginnen; het artwork ziet er fantastisch uit; een vastberaden Roodkapje met een zeis tegenover een enorme wolf in een besneeuwd landschap. Het eerste nummer is getiteld ‘Rotkäppchen’ en vertelt het echte verhaal van Roodkapje. Ondanks dat het nummer met wat hoempapa begint, wordt het al snel heavy en met de tekst er bij klinkt het als een zeer interessant begin van deze EP. Aanrader hierbij is ook de officiële clip te bekijken. Zelfs als je het Duits niet goed beheerst, geeft het een aardige indruk van het verhaal.
Met ‘Ein Tag wie heute’ wordt er nog wat gas bij gegeven en het ligt lekker in het gehoor; vol en rauw. Dominik Crey is ter ondersteuning toegevoegd en geen idee of het door hem komt, maar het geheel heeft een iets voller geluid, wat het nummer zeker ten goede komt.
Het laatste unieke nummer op deze EP is getiteld ‘Abendrot’. Het nummer is minstens net zo rauw als het voorgaande nummer, maar klinkt iets minder vol. Er zit een fraaie break in en het heeft een interessante muzieklijn.
Over de resterende nummers kan en wil ik eigenlijk kort zijn; Voor ‘Red riding hood’ is Chris Bowes van Alestorm uitgenodigd en hij drukt duidelijk zijn stempel op dit nummer. Echt slecht is het niet, maar het neigt naar dronkemansgelal. Trollfest heeft ook een versie van Roodkapje op deze EP mogen zetten en is getiteld: ‘Rødhette’. Ook dit nummer heeft een redelijk hoog meligheid gehalte.
‘Rotkäppchen 2011’ s de originele versie uit 2011, welke op de bonusdisc van het album “Wolfskult” stond. Deze versie is iets vlakker dan de 2015 versie en is iets beter te verstaan. Mijn voorkeur gaat uit naar de 2015 versie omdat die nét even iets voller klinkt. Ik hoop van harte dat de laatste twee nummers van deze EP uit pure meligheid er op zijn gezet. Het betreft een karaoke versie en een biertent versie. Het nut van de eerste mag duidelijk zijn, maar die biertent-uitvoering is alleen het hoempapa stuk en dat bijna 17(!) minuten lang…

Na het zien van het artwork en het horen van het eerste nummer, leek dit een interessant conceptalbum te kunnen worden over het werkelijke verhaal van Roodkapje. Echter na drie nummers wordt het flauw en melig en dat is eigenlijk wel een teleurstelling. Ook is het jammer dat bij het reviewexemplaar geen boekje bijgeleverd was. Hierin schijnt nog wat aanvullende informatie te staan over het verhaal.
Hopelijk is deze EP een melige teaser voor het album dat nog gaat komen. Hopelijk wordt dit het conceptalbum waar ik bij deze EP op hoopte.

Score: 2,5 uit 5

1. Rotkäppchen 2015