Review: Vidargängr – A World has to be Opposed – War Anthem Records – Release: Out Now

Review: Vidargängr – A World has to be Opposed – War Anthem Records – Release: Out Now.

Vidargängr, een Duitse black metal band opgericht in 2010 dat in 2013 debuteerde met het gelijknamige album “Vidargängr” komt nu op de proppen met “A World has to be Opposed”. Veel informatie omtrent de band is niet bekend, dit is natuurlijk gedaan om het geheel zo “trve” mogelijk te maken. Na grondig onderzoek kwam ik tot de conclusie dat het hier waarschijnlijk om redelijk jonge kerels gaat die de beginjaren van de black metal (de tweede golf van begin jaren ’90) waarschijnlijk niet hebben meegemaakt. Aan de muziek hoor je dit niet terug.

Vidargängr is:
U. (Uwe) – Basgitaar
T. (Toni) – Drums
P. (T.P) – Zang
N. (Naxto) – Gitaar
F. (Franz) – Gitaar

A World has to be Opposed
VidargängrVidargängr is een furieuze black metal band uit Leipzig. Ze zijn beïnvloed door bands als Dödheimsgard, Katharsis, Darkthrone en Bathory. De laatste hoor ik niet terug in de muziek, misschien tekstueel, maar dit kan ik niet controleren. De informatie over de band is summier, zelfs teksten vinden is moeilijk en P (zo laat hij zich tenminste noemen) is niet te verstaan. Dit is natuurlijk een positief iets. Darkthrone hoor ik er wel in terug, alleen heeft Vidargängr een betere productie. Opgenomen is de schijf in de TAD Music Studio en het masteren is gedaan door Chris Fielding die, onder andere, ook heeft gewerkt met Conan, Electric Wizzard en Primordial.

Het geheel heeft een lekkere gruizige atmosfeer, de hoes, ontworpen door Alexander Kavtea, helpt hier ook goed bij. Het is niet het beste black metal album dat de laatste tijd uitgekomen is, maar slecht is hij zeker ook niet. Ik ben vooral benieuwd hoe de muziek live klinkt en hoe de show er uit ziet. Als je de muziek hoort en je weet dat de bandleden er alles aan doen zo obscuur, onbekend en occult mogelijk te blijven, dan zie ik een show voor me met onherkenbare muzikanten (corpsepaint, of hoodies ver over hun hoofd getrokken), zwarte lakens overal, brandende kaarsen en veel rook. Of dat zo is moeten we maar afwachten.

Vidargängr heeft met “A World has to be Opposed” een solide plaat afgeleverd die fans van het genre niet onberoerd zal laten. Of ze hier veel (zwartgeblakerde) zieltjes mee gaan winnen, dat betwijfel ik. Live prestaties zullen dat uitwijzen. Het album staat gewoon ergens in de middenmoot van black metal releases en het overall plaatje kan hoger uitpakken als ze hun obscure imago live ook weten op te houden.

Score: 3 uit 5

1. And Death Will Conquer The World
2. Burning Abyss