Review: Vinnie Moore – Soul Shifter – Mind’s Eye Music (Rock’n’growl) – Release: Out now

Review: Vinnie Moore – Soul Shifter – Mind’s Eye Music (Rock’n’growl) – Release: Out now.

Vinnie liet voor het eerste van zich horen op het ijzersterke debuut van Vicious Rumors. Een jaartje later kwam hij op de proppen met het instrumentale meesterwerk “Mind’s Eye’”. De nadruk lag dan op neoklassiek getint geshred. Hij behoorde tot de Schrapnel stal van Mike Varney. De opvolger “Time Odyssey” was van dezelfde kwaliteit. In de jaren 90 was het tijdperk van de instrumentale albums eigenlijk over zijn hoogtepunt heen, maar toch bleef hij op geregelde tijdstippen albums uitbrengen. In 2003 werd hij ingelijfd bij UFO, maar bleef met zijn eigen band toeren en albums neerpennen. Nu brengt hij een afwijkend album uit met de mysterieuze titel “Soul Shifter”.

Vinnie Moore is:
Vinnie Moore – gitaar, bas (op 3 en 8), toetsen (op 2, 8, 9 en 10)
Rudy Sarzo – bas op 1
Jordan Rudess – pianosolo op 6
Richie Monica – drums (excl. 2 en 10)
Michael Bean – bas op 4, 5, 6, 7 en 9
Randy McStine – bas op 2 en 10
John Cassidy – toetsen op 1, 3, 4, 5, 6, 7 en 9
John Passoni – drums op 10

Soul Shifter

Mr. Moore weet meteen de aandacht te trekken tijdens de swingende opener ‘Funk Bone Jam’. Door het funky karakter is dit een niet alledaagse instrumentale track en daardoor boeit het des te meer. De geest van een Satriani zweeft doorheen het nummer. Elke seconde van het nummer zit je vol bewondering te luisteren naar de snaaracrobatie van Vinnie. Rudy Sarzo (Quiet Riot – Whitesnake) bespeelt de bas hier op sublieme wijze.
‘Same Sun Shines’ vaart in een ander water en moet het meer hebben van gevoeligheid en emotie. Geluk, vrolijkheid, optimisme en geestelijke rust zijn de trefwoorden hier. De gitaar doet al ‘zingend’ zijn ding tijdens het experimentele, energieke en grappige nummer ‘Kung Fu Grip’.

Dromerig is het kernwoord bij het aanhoren van ‘Mystified’. Het nummer werd door Vinnie geschreven nadat hij het nieuws hoorde dat Chris Cornell overleden was. ‘Brother Carlos’ is duidelijk een verwijzing naar zijn idool en grote voorbeeld Carlos Santana. Het swingende en opzwepende ‘Gainesville Station’ is een eerbetoon aan zijn andere grote voorbeeld Steve Gaines. Hierop zet gast Jordan Rudess (Dream Theater) een verrassende pianosolo neer. Het meer ingetogen ‘Soul Rider’ zet je op een rustig meegaand paard dat dit muzikaal landschap bewandelt. ‘Heard You Were Gone’ bevat naast wat country elementen opnieuw die overgevoeligheid, die je onmiddellijk de mond snoert. Ik krijg kippenvel en krokodillentraantjes in de ogen tijdens dit nummer.

Dit album komt duidelijk uit het muzikale hart van een fantastische gitarist, die zijn ziel blootlegt en veel van zijn idolen en voorbeelden op zijn gepaste manier eert. ‘Bucket full of soul’ had ook een passende titel geweest voor deze waanzinnige luisterplaat. Instrumentale albums zijn al lang uit de mode, maar dit is echt een pareltje.

Score: 4,25 out of 5

1. Funk Bone Jam
  2. Same Sun Shines