Review: Vreid – Lifehunger – Season of Mist – Release: Out now.

Vreid is:
Sture – Zang en gitaar
Strom – Gitaar
Steingrim – Drums
Hváll – Basgitaar en keyboards

Lifehunger
VreidVreid is dus geen beginnend bandje en dat kun je ook horen. Zij noemen hun muziek black ’n roll. Aangezien ik raakvlakken met nieuwer werk van Watain en Satyricon bespeur, noem ik het gewoon black metal. Er wordt gestart met een akoestische intro ‘Flowers and Blood’, waarna ‘One Hundred Years’ losbarst. Hier zit een beetje dat zogenaamde black ’n roll in, maar het is repetitief, net zoals Satyricon. Vervolgens komt alles in een tempoversnelling en wordt er een Windir draai aangegeven.

Ik kan me voorstellen dat de band het anders categoriseert, maar ik blijf dit gewoon black metal noemen, zeer goede black metal zelfs. Dat er daarna zelfs clean gezongen wordt heeft in mijn ogen helemaal niets met rock ’n roll te maken, bij Motörhead wordt (werd) ook niet clean gezongen.

Ook het titelnummer ‘Lifehunger’ is een Satyricioniaans kunstwerk met Folk invloeden. Bij vlagen raast het als een malle voorbij. Hoogtepunt is, vreemd genoeg, ‘Hello Darkness’. Dit nummer wordt gezongen door Aðalbjörn ‘Addi’ Tryggvason van Sólstafir en ik ben absoluut geen fan van die band, vooral door de zang. Maar deze zang past nu juist perfect bij ‘Hello Darkness’. Stel dat The Cure black metal zou maken, zou het zó klinken. Een beetje gothic, creepy achtige, doodse muziek. Het is echt het buitenbeentje van het album, maar hierdoor ook zeker een highlight!

Hierna komen Frost en Satyr, spreekwoordelijk, weer aantreden via ‘Black Rites in the Black Nights’. Ook Dissection hoor ik enigszins terug in dit nummer en zelfs een beetje Watain. Tweede hoogtepunt, het alles vernietigende ‘Sokrates Must Die’. Zo zeg, wat een lekkere bak herrie. DarkThrone meets blastbeats!
Afgesloten wordt met ‘Heimatt’. Waarvan ik, ondanks m’n belabberde kennis van de Noorse taal, begrijp dat het over hun thuisland gaat (Duits kan ik dan weer wel). Een lekkere rustige afsluiter, tenminste…halverwege wordt het gaspedaal weer lekker ingetrapt. Ook bijzonder is dat het een instrumentaal nummer betreft, maar dat je gelijk in de gaten hebt dat dit nummer over Noorwegen gaat.

Vreid komt met een kneiter van een album uit en liefhebbers van (moderne) black metal, alsmede folk metal en… vooruit, black ’n roll, kunnen hun hart ophalen met deze plaat. Het lijkt wel of er dit jaar alleen maar goede releases uit zijn gekomen, of ik krijg gewoon steeds de kersen op de taart. Dit is gewoon ook zo’n album dat zomaar in m’n top tien kan komen, al staan daar nu al zo’n dertig platen in.

Score: 4.6 uit 5

1. Flowers & Blood
2. One Hundred Years