Review: Vreid – Solverv – Indie Recordings – Release: Out Now

Review: Vreid – Solverv – Indie Recordings – Out Now.

Vreid-Solverv-44979-1De toon wordt met een ijskoude riff meteen gezet in het openingsnummer ‘Haust’. Heerlijk grimmig met een lichte groove begint het Noorse Vreid aan dit album. De zwarte kant van Vreid staat weer wat meer op de voorgrond op dit album. Waar het wat recentere werk door sommige mensen als te soft werd bestempeld, gaat het nu weer een tandje grimmiger en grauwer. Uiteraard blijft Vreid grotendeels hun modernere approach behouden ten opzichte van hun klassieker “Windir”. Toch is de ijzige stemming van die plaat wel terug te vinden. De sfeer is bij tijden zelfs weer beklemmend en dat is toch wel iets wat ik miste op hun vorige plaat. Ook al was dat een prima te behappen plaat, het ging af en toe iets teveel de kant van black ‘n’ roll op in plaats van BM.

Elke keer als ik “Sólverv” op zet valt het mij op hoe goed deze plaat geproduceerd is. Hij ligt lekker in het gehoor en wanneer nodig wordt het juiste instrument op de voorgrond gekwakt. Een prima productie dus. Helaas is qua taal alles wel in hun eigen dialect opgenomen. Ondanks het kvlt gevoel wat dat teweeg brengt is het toch wel een klein gemis om niet te weten wat de tekstuele inhoud van deze plaat is. Muzikaal is het in ieder geval prima orde. Ondanks dat “Solverv” iets minder toegankelijk is dan zijn voorganger vind ik dat de mannen met deze sound een stap in de goede richting hebben gezet. Black metal moet niet te lief worden en Vreid heeft de goede kant van die grens weer gevonden met dit album. De nummers hebben een flinke tijdspanne, maar de song build-ups en sfeer op “Solverv” laten die tijd voorbij vliegen.

Liefhebbers van Vreid en melodische black metal zullen weer blij worden van deze prima release. Vreid levert nu al een tijdje een constante kwaliteit aan extreme muziek. Deze schijf past prima bij dat imago en Vreid doet wat men verwacht: een prima plaat leveren.

Link:
Vreid Facebook