Review: Vuur – In This Moment We Are Free – Cities – Inside Out Music – Release: Out now

Spread the love

Review: Vuur – In This Moment We Are Free – Cities – Inside Out Music – Release: Out now.

Vuur is een band die in 2016 is opgericht door Anneke van Giersbergen, bekend van The Gathering en vele andere projecten. Ze heeft dit gedaan om, naast haar rustige solo muziek, een plaats te geven aan haar voorliefde voor heavy muziek. De band bestaat naast haar uit doorgewinterde professionals. De stijl die ze voor de band heeft gekozen is progressieve metal.

Vuur is:
Anneke van Giersbergen – zang
Ed Warby – drums
Jord Otto – gitaar
Ferry Duijsens – gitaar
Johan van Stratum – bas

In This Moment We Are Free – Cities
VuurHet debuutalbum van Vuur heeft als thema steden. Bij sommige van de songs komt dit ook duidelijk naar voren in de stijl van de song, bijvoorbeeld in de hoekigheid van de song ‘Rotterdam’, of de oosterse klanken van ‘Istanbul’. De band put uit diverse inspiratiebronnen, waarbij Meshuggah, Ayreon en Devin Townsend duidelijk herkenbaar zijn. De zanglijnen hebben qua stijl veel weg van The Gathering. De productie van het album is fantastisch en het spel zeer strak. Voor een aantal van de songs zijn er gastschrijvers gevraagd: Daniel Cardoso (Anathema), Mark Holcomb (Periphery) en Esa Holopainen (Amorphis). Joost van den Broek heeft het album geproduceerd.

De meeste songs hebben hun progressiviteit vooral verwerkt zitten in de songstructuur en gelaagdheid. Een aantal songs echter, vooral aan het begin, hebben echter bijzonder veel overgangen, die soms wat al te abrupt zijn. De zang is volledig door Anneke van Giersbergen ingezongen, vaak in meerdere zanglijnen en in de stijl van The Gathering. Wanneer de songs afzonderlijk beluisterd worden, zijn het goede songs. Het zijn echter elf songs waarvan de meeste behoorlijk in elkaars verlengde liggen qua stijl en tempo. Dit maakt het album in feite te lang. Ondanks de consistentie zijn er een aantal songs die er uitspringen, omdat ze net wat beter zijn dan de rest.

Onderliggend aan ‘The Martyr and the Saint – Beirut’ is een trapsgewijze riff die wordt gedubbeld door de bas en doorgaat als de zang begint, deze komt regelmatig terug. Anneke voegt regelmatig een tweede zanglijn (soms tweede stem, soms onafhankelijk) toe. De gitaren worden redelijk simpel gehouden qua riffs in het refrein, het is meer een muur van geluid. Waar de eerste songs veel plotselinge wisselingen herbergen, zijn die in dit nummer veel minder aanwezig. Hierdoor krijgt de structuur en de melodie de kans op te vallen. Een van de betere nummers.

‘The Fire – San Francisco’ heeft een sfeervol begin en wisselt rustige coupletten met palm muted refreinen en tussenstukken met distortion af. Al snel begint de zang en brengt deze herinneringen aan The Gathering in het nummer. De fantastische sfeer wordt doorgetrokken in de bridge in twee delen. Het meest conventionele nummer, maar met fantastische melodieën. ‘Freedom – Rio’ start als een pure ballad maar ontwikkelt zich tot een melancholieke metal powerballad. Eén van de betere powerballads, zeer geslaagd. Het heeft een heel smaakvolle solo, waar dubbele zang is bijgevoegd, in een duidelijk progressief gedeelte. De zang ontwikkelt zich tot onafhankelijke zanglijnen. De band laat in deze zong zien waar het toe in staat is, in dienst van de muziek.

‘Days go by – London’ start met een progressieve freak out. Vervolgens zingt Anneke haar karakteristieke zanglijnen over Meshuggah–geïnspireerde gitaren.  Zoals de gitaren, is ook de zang is voorzien van wat complexe ritmes. Op twee derde van de song begint een rustiger gedeelte, waarna we via een breakdown bij het refrein terugkeren. Ook dit is een memorabele song, door de melodieën en de riffs. De afsluiter ‘Your Glorious Light Will Shine – Helsinki’ is een van de beste songs op het album. Het combineert opnieuw op Meshuggah-geïnspireerde gitaren met mooie zinsmelodieën. Ook de gitaren hebben mooie melodielijnen, vaak onderling geharmoniseerd. Ook de structuur heeft een heel goede opbouw. De song laat nog een keer alle kunde van de band horen voordat het geluid langzaam wegsterft.

Ik ben blij dat Anneke van Giersbergen weer heeft gekozen om in een band te spelen en heeft gekozen voor heavy muziek. Het resultaat is een album vol nummers die stuk voor stuk minimaal solide en soms veel meer dan dat zijn. Als geheel is het album echter te lang en te veel van hetzelfde, met name in tempo en zangstijl. Hoe fantastisch Anneke ook zingt, extra backing vocals of een tweede zanger hier en daar, bijvoorbeeld een man voor het contrast, had dit album veel beter gemaakt.

Score: 3.5 uit 5

01. My Champion – Berlin
02. Time – Rotterdam