Review: W.E.T. – Earthrage – Frontiers Music – Release: Out now

Review: W.E.T. – Earthrage – Frontiers Music – Release: Out now.

Het Frontiers label heeft al veel zogenaamde supergroepen uit de grond gestampt, maar slechts enkele zorgden voor een ware storm. W.E.T. bestaat uit leden van Work of Art, Eclipse en Talisman. Deze W.E.T. zorgde voor een aardverschuiving in de melodieuze rockwereld met de release van hun debuut in 2009. Na een dikke vier jaar deden ze dat nog eens over met de opvolger “Rise Up”. De band heeft in die periode slechts een handvol concerten gegeven. Dit komt omdat alle bandleden een meer dan druk bestaan hebben naast dit project. En nu vijf jaar later komen ze op de proppen met album nummer drie!

W.E.T. is:
Erik Mårtensson – gitaar, bas, toetsen en achtergrondzang
Jeff Scott Soto – zang
Robert Säll – toetsen
Magnus Henriksson – gitaar
Robban Bäck – drums
Thomas Larsson – gitaarsolo op ‘Urgent’

Earthrage
Het derde album is steeds een moeilijke. Het is cruciaal dat je de vroeger geleverde kwaliteit bevestigd of overtreft. ‘Watch The Fire’ slaat meteen de nagel op de kop met lekker harde, hakkende riffs en de krachtige, heldere strot van Erik. Als Mr. Soto iets verder in het nummer ook zijn duit in het zakje gooit, is het hek helemaal van de dam en bijt de song zich vast in je geheugen. De wisselwerking tussen de stemmen van Jeff en Erik is fantastisch, maar Jeff is duidelijk dé zanger van deze band. Persoonlijk vind ik Mr. Soto het best tot zijn recht komen bij dit melodieuzer werk.

De korte flitsende solo’s zorgen telkens voor een injectie van vuurwerk in de nummers. Leg je oor te luister bij ‘Burn’ en je snapt wat ik bedoel! De nummers van W.E.T. vormen het midden tussen de knallende sound van Eclipse en het vrolijker geluid van Work of Art. Jeff zelf zorgt voor de grote verwijzing naar Talisman, maar toch zijn deze nummers geen kopie van de laatste band. ‘Elegantly Wasted’ voegt wat lichte orkestratie toe en het nummer is een echt schot in de roos, hoofdzakelijk door het uiterst aanstekelijk karakter!

Men maakt een volledige ommezwaai met het hardere ‘Urgent’ waar de gitaarriff een prominente rol krijgt. Alhoewel de toetsen eerder subtiel aanwezig zijn, verhogen ze het kleurenpalet van het algemene geluid.
Wie fan is van de zachte, gevoelige kant van Jeff zal zijn blijdschap niet kunnen verstoppen bij het beluisteren van ‘Dangerous’. De geest van Marcel Jacob zweeft in je hoofd bij het aanhoren van de trillende bas. De achtergrondzang is gewoon subliem vooral het gedeelte na het tweede refrein! Hemels voor elke AOR-fan! De romantici onder ons worden verwend met de gevoelige ballade ‘Heart Is On The Line’. De rest van de nummers liggen volledig in het verlengde van de vorige, maar afsluiter ‘The Never-Ending Retraceable Dream’ springt er nog bovenuit door de warmte van de stem van Jeff en het enigszins licht afwijkend gitaargeluid.

Ik was in de het verleden volledig van mijn melk door het debuut, maar dit album is volgens mij nog ietsje beter. Alle nummers zijn catchy as hell en bevatten kwaliteitsvolle zang van Soto en voortreffelijk gitaarwerk. Jammer dat door de drukke agenda van vooral Jeff er geen concerten zullen volgen om dit album te promoten. Maar de kwaliteit druipt hier werkelijk vanaf en zal iedere fan van het melodieuzer werk kunnen bekoren. Dit album zal alvast heel hoog scoren in mijn jaarlijstje. Verplichte aanschaf voor de fans van het genre!!

Score: 4,9 uit 5

1. Watch The Fire
2. Burn