Review: WARCKON – HIGH TREASON – EMANES METAL RECORDS – OUT NOW

WARCKON – HIGH TREASON – EMANES METAL RECORDS – OUT NOW

Warckon kent zijn oorsprong in Oost-Vlaanderen in de streek van Geraardsbergen, België. De missie van deze vier jonge startte in de zomer van 2009. Hun eerste werk werd opgenomen in 2010. Wat eigenlijk een simpele demo zou worden, werd een EP  en op het einde van de rit had men een full album. Hun zelf uitgebrachte debuut “The Madman’s Lullaby” zacht het eerste levenslicht in april 2011. Nadien werkte de band hard aan het opbouwen van een livereputatie. Door hun steeds groeiende fanbase kreeg de band de aanbieding van het Franse Emanes Metal Records voor een platendeal. Ze hapten toe en hun debuut werd op het einde van 2012 opnieuw uitgebracht met vernieuwd artwork. Ze kregen een groot aantal vragen voor concerten  en zodoende moest noodgedwongen het schrijfproces van het nieuwe album gecombineerd worden met het verzorgen van optredens. Maar onlangs verscheen hun tweede album “High Treason” bij Emanes Metal Records.

Warckon  is:

Wouter Langhendries – gitaar, zang
Jonas Bergmans – gitaar
Marijn Lostermans – bas
Marijn Langhendries – drum

HIGH TREASON
warckon_hightreasonDe langzaam opbouwende intro “Mare Tranquilitatis” laat ons vol verwachting luisteren naar wat volgen zal. Al snel wordt tijdens “The Weak” duidelijk dat de band gegroeid is! Strakke supersnelle thrashy riffs bestormen ons. Ook de zang van Wouter laat meerdere gezichten zien! Wat ik persoonlijk goed vind aan hun thrash stijl is het feit dat alles veel melodie bevat. Het feit dat gitarist Wouter net als ik het melodieuzere genre in zijn hart draagt, kan hier wel de oorzaak zijn van dit gegeven. Het lange “(My Very Own) Moriarty” bevestigt het kunnen van deze jonge Belgische bende. Het verzorgde gitaarwerk bevat meerdere referenties naar niet-thrash bands en dit zorgt er eigenlijk voor dat dit geen doordeweekse thrashplaat geworden is! Meer dan een minuut krijgen we hier verschillende verschroeiende solo’s over ons heen bij het slot van deze killer-track. Het titelnummer komt bij momenten zelfs dicht bij melodieuze metal aanleunen. Het nummer staat bol van catchy gitaarloopjes! De vertellende stem voegt een leuke toets aan dit uiterst aanstekelijk nummer!

Verder schotelt Warckon ons nog het supersnelle “Choir of Shadows” voor en tijdens het rustig opbouwende “Dawn of the Era Gargoylaes” doet een sporadische growl zijn intrede! De geest van Megadeth is ook aanwezig in dit bloederig nummer! In “Sleeper” hoor ik wat gitaren voorbijkomen die blijkbaar geïnspireerd zijn op de goede oude Raven-sound! Maar dan uiteraard i!n een modern strak zittend jasje gestoken! De trage slepende start van “Samurai” is van korte duur, want dit super melodieuze nummer is een mid-tempo stamper! Als dessert krijgen we het lange instrumentale “Mutant Messiah” te verwerken. Een instrumentaal nummer dat zes minuten duurt moet voldoende de oren doen spitsen want zo niet gaat de aandacht wat verslappen. Maar deze kerels weten me de volle tijdsduur te boeien met lekker afwisselende klanken en dit vormt toch het ontegensprekelijke bewijs van hun compositorische kwaliteit. Als bonus valt er ons nog een verrassing te verwerken! “Grief in the Eye of the Beholder” is een heuse ballade. De gevoelige gitaarsolo bij de start doet ons terugdenken aan de kalmere nummers van de Metallica van weleer! Vooral mijn lieveling “Fade to Black” (door de gevoelige gitaarsolo’s) spookt door mijn hoofd! De titel laat ook een link zien met de heren van Metallica – of is dit toeval? Met dit nummer laten de kerels horen dat ze van vele markten thuis zijn! Een album dat niet rap zal vervelen me dunkt!

Deze metalheads hebben met hun tweede schijf duidelijk vooruitgang geboekt en laten een meer eigen geluid horen. Natuurlijk hoor je nog invloeden van de grootheden uit het thrashwereldje, maar dit stoort zeker en vast niet! Zo hoor je stukjes die doen denken aan Megadeth, Annihilator maar hier en daar worden de tracks ook besprenkeld mert wat druppels Slayer! Het maakt me heel blij dat ze hun injectie van melodieuze elementen hebben behouden. Ook het artwork is een terugblik naar de goede oude tijd en past als en latex handschoen rond dit geluid!

Ik moet deze band dringend eens live aan het werk zien, zodat ik dit live met volle goedkeuring kan aanhoren!!

Score: 4 out of 5

1. Mare Tranquilitatis