Review: Warfather – The Grey Eminence – Greyhaze Records – Release: 16-09-2016

Review: Warfather – The Grey Eminence – Greyhaze Records – Release: 16-09-2016.

WarfatherWarfather is het geesteskind van Steve Tucker, de bassist en zanger die eerder drie albums opnam met Morbid Angel en naar het schijnt wederom als frontman is aangetrokken. In de tijd tussen zijn vertrek bij Morbid Angel en het oprichten van Warfather heeft hij onder andere de vocalen verzorgd bij het Nader Sadek project. Waar hij in het verleden de bas hanteerde, speelt hij bij Warfather de gitaar. Na “Orchestrating The Apocalypse” uit 2014 is dit het tweede album van de band.

De productie van het debuutalbum was allerbelabberdst. Wellicht was hier bewust voor gekozen om het oude death metal geluid wat kracht bij te zetten, maar het werkte eerder averechts want de kwaliteit zat net iets boven dat van de gemiddelde demo. De productie van de nieuwe plaat is wat dat betreft stukken beter.

Het beginnummer ‘Orders of the Horde’ laat gelijk het verleden van Steve horen. Dit is voortborduren op waar Morbid Angel met “Illud Divinum Insanus” gestopt is. Wat je voorgeschoteld krijgt is old skool death metal met een vleug doom. De nummers zijn allemaal redelijk lang. Het gevaar daarin ligt dat de aandacht al snel verslapt, mede omdat de tweede helft van de nummers niet veel toevoegt aan wat we in het eerste helft hebben gehoord. Het titelnummer is daar een goed voorbeeld van. “Judgement, The Hammer” is dan weer een uitzondering: een lekker uptempo nummer dat de aandacht goed vast weet te houden met dik drie minuten lang.

Dit is een album dat ik na meerdere malen luisteren steeds saaier begin te vinden. Ik verwachtte ook geen hoogstaande gitaarsoli of veel melodie in de nummers, maar dat had waarschijnlijk dit album wel goed gedaan. Wellicht vergelijk ik het te veel met Morbid Angel, maar daar ontkom je ook niet aan: qua songstructuur en geluid zitten beide bands op dezelfde golflengte, maar mis ik bij Warfather toch bepaalde elementen die de nummers naar een hoger niveau zouden kunnen tillen. Als je het genre apocalytic death metal noemt, verwacht ik toch wat meer dreiging en sfeer in de nummers.

Score: 3 uit 5

Warfather Facebook
Greyhaze Records