Review: Warrel Dane – Shadow Work – Century Media – Release: Out now

Review: Warrel Dane – Shadow Work – Century Media – Release: Out now.

De veel te vroeg overleden Warrel Dane was vooral bekend als zanger van Nevermore, waar hij opviel door zijn bijzondere zangstijl. Daarnaast was hij ook zanger van de band Sanctuary. Omdat Nevermore al weer een tijdje niet bestond heeft hij op een gegeven moment aan een solo-album gewerkt. Helaas ging hij dood voordat deze is uitgebracht, maar gelukkig is dit album niet op de plank blijven liggen. De studio en de band hebben na zijn dood de mix afgemaakt en het album alsnog gereleased.

Warrel Dane’s solo band is:
Warrel Dane – Zang
Johnny Moraes – Gitaar
Thiago Oliveira – Gitaar
Fabio Carito – Bas
Marcus Dotta – Drums

Shadow Work
Warrel DaneHet album heeft, zoals te verwachten valt, regelmatig elementen van Nevermore in zich. Natuurlijk is een groot deel daarvan de karakteristieke zang van Warrel, die door het volledige album heen opvalt. Warrel Dane en band hebben echter hun best gedaan om het album een eigen stijl te geven en daarbij regelmatig behoorlijk progressief te gaan. Daarnaast probeert Warrel diverse zangstijlen uit. Het is het tegendeel van op safe spelen, wat niet nodig is voor iemand met naam, maar des te meer te waarderen.

De eerste song ‘Ethereal Blessing’ lijkt in niets op de muziek die Warrel Dane normaal laat horen, het is namelijk een door zang gedomineerde intro met folk-invloeden. Nadat op die manier duidelijk is gemaakt dan dit album geen Nevermore of Guardian kloon is, gaan de remmen echt los. De volgende song namelijk, ‘Madame Satan’, is een mix van Warrel Dane zang met technische shred gitaar, black metal en melodeath (met her en der zelfs grunts). Het werkt wel volledig als song. ‘Disconnection System’ zit veel meer op Nevermore territorium, maar ook hier blijft Warrel zijn grenzen opzoeken. Het heeft namelijk veel meer technical death metal invloed en melodie dan Nevermore had. Deze twee elementen worden verder opgezocht op ‘As Fast As The Others’, waarbij gelijk veel emotie, die op het hele album aanwezig is, op de voorgrond wordt geplaatst. Vervolgens is ‘Shadow Work’ een zeer progressieve metalsong met wat gotische randjes.

Zoals eerder op het album verlaat Warrel Dane zijn karakteristieke zanggeluid voor een heel andere stijl, wat een al geweldig album nog diverser maakt. Hoewel de volgende song, ‘The Hanging Garden’, een The Cure-cover is, valt het alleen te herkennen in het refrein. Warrel en band hebben in feite met de songtekst en een aantal van de muzikale elementen van de The Cure een fantastische eigen song gemaakt. Perfect getimed wordt het tempo en de heaviness verder terug geschroefd voor een melancholische powerballad, echter zonder clichés en zonder de progressieve elementen los te laten. Het enige dat het album nog mist is een epic, maar die is voor het laatst bewaard. ‘Mother Is The Word For God’ brengt alle elementen en variëteit van het album samen om nog een keer te knallen en ons een laatste afscheid van Warrel Dane te geven. Dit album is een waardige afsluiting van een indrukwekkende carrière.

Een album van een muzikant die zijn grenzen opzoekt en daar volledig in slaagt. Het is vreselijk jammer een dergelijk icoon kwijt te raken, maar als je moet gaan, dan met een knaller.

Score: 4.25 uit 5

01. Ethereal Blessing