Review: Watain – Trident Wolf Eclipse – Century Media Records – Release: Out now.

E (Erik Danielsson) – zang, basgitaar
H (Håkan Jonsson) – drums
P (Pelle Forsberg) – gitaar
S (Set Teitan (Davide Totaro)) – gitaar (alleen live)
A (Alvaro Lillo) – bas (alleen live)

Trident Wolf Eclipse
Voor mij ligt het zesde, zwartgeblakerde, album van Watain. In de twintig jaar van hun bestaan hebben ze nogal een reputatie opgebouwd. Live wordt alles uit de kast getrokken om een zo duister mogelijke sfeer op te roepen. Liters bloed wordt er vergoten. Mocht het bloed op zijn dan schuwt Erik (zanger) zich niet om zichzelf dan maar in te smeren met z’n eigen poep (zoals hij eens deed bij een optreden in Metropool, Hengelo). Bij een vorige albumpresentatie heeft men de toegestroomde journalisten uitgenodigd in hun oefenruimte om het album te beluisteren. Het was er aardedonker en er hing een vreemde, penetrante, geur. Na de luistersessie gingen de lampen aan en toen werd duidelijk waar die geur vandaan kwam. De hele oefenruimte was besmeurd met bloed! Zou het Watain lukken hun blasfemische reputatie voort te zetten met dit album?

Het antwoord is een volmondig: JA! Ze trappen gelijk af met ‘Nuclear Alchemy’, dat in eerste instantie vol gas losbarst (met een explosie en al) en later als een dreigende, duivelse, stoomwals alles in zijn omgeving vernietigd. Dat dreigende en diabolische is feitelijk de leidraad van het hele album. Er wordt wel snel gespeeld, maar het merendeel is traag, meeslepend en onheilspellend.

Een goed voorbeeld hiervan is de afsluiter ‘The Fire Of Power’. Deze wordt overwegend mid-tempo gespeeld, het is het handelsmerk van Watain. Het hele album zit vol met dit soort krakers. Meestal beginnen ze snel en furieus, om vervolgens om te schakelen naar een dreigende, trager, tempo. Een beetje ‘umheimisch’ zoals onze oosterburen dat zo mooi kunnen zeggen. Wat ons gelijk toevoert naar het nummer ‘Teufelsreich’, dat jammer genoeg in het Engels wordt gezongen. Ik vind Duits voor een blackmetal nummer een geweldige taal, lekker agressief. Desalniettemin is ‘Teufelsreich’ een dijk van een nummer.

Is er niets negatiefs te vertellen over het album? Ja, dat is er wel. Het album duurt maar vijfendertig minuten. En dat hadden er van mij rustig tien minuten meer mogen zijn. Nu zijn er veel albums uitgekomen die het halve uur niet of nauwelijks halen, denk aan een “Reign in Blood”, “Panzer Division Marduk”, ”Battles in the North” en “Slaughter of the Soul”. Maar wat deze albums eigenlijk allemaal gemeen hebben is dat ze allemaal furieus en snel zijn. Na een half uur ben je, fysiek, op. “Trident Wolf Eclipse” is niet snel, deze is juist dreigend en diabolisch. Uitermate geschikt om drie kwartier te duren. Maar deze korte duur kun je ook ombuigen tot iets positiefs. Namelijk, nadat je het album afgeluisterd hebt, denk je bijna vijftig minuten verder te zijn. Totdat je op je klokje kijkt en ziet dat er maar vijfendertig minuten verstreken zijn. Ergens heeft Watain dus een kwartier weggesnoept van je ziel en je leven. Nou, is dat niet een geweldige marketingkreet: Watain, met het nieuwe “Trident Wolf Eclipse”, het album dat iedere luisterbeurt een kwartier van je leven wegvreet!

Watain levert hier een geweldige prestatie af. Het wordt moeilijk voor bands om dit jaar hoog in de jaarlijstjes te komen met dit soort releases. Bleeding Gods bracht als iets geweldigs uit, Hooded Menace brengt een kneiter van een album uit, ik heb een heel klein glimpje mogen opvangen van de nieuwe Tribulation en die liegt er ook niet om. En dan nu ook al Watain. Ik denk dat dit een geweldig metal jaar gaat worden!

Score: 4.7 uit 5

1. Nuclear Alchemy
2. Sacred Damnation