Review: Whitechapel – Mark Of The Blade – Metal Blade Records – Release: 24-06-2016

Review: Whitechapel – Mark Of The Blade – Metal Blade Records – Release: 24-06-2016.

Whitechapel is een Amerikaanse deathcoreband uit Knoxville, Tennessee. Sinds hun start in 2006 heeft de band vijf studioalbums uitgebracht waarvan vier onder het label Metal Blade Records. “Mark Of The Blade” is het zesde album en de derde op rij met producer Mark Lewis.

Whitechapel is:
Phil Bozeman — Zanger
Gabe Crisp — Basgitarist
Zach Householder — Gitarist
Ben Harclerode — Drummer
Ben Savage — Leadgitarist
Alex Wade — Gitarist

Mark Of The Blade
a3354639652_10Met het zelfgetitelde album uit 2012 sloeg Whitechapel al een andere weg in en liet men het core gedeelte wat meer los en begon andere invloeden in hun muziek te integreren. Op het vorige album kwamen die wel wat meer terug, maar op dit nieuwe album wordt weer volop geëxperimenteerd.

Het eerste nummer ‘The Void’ gaat richting de death metal en ook wat thrash elementen worden niet geschuwd. De tweede helft van het nummer gaat dan toch meer richting de core. Helemaal afstand kunnen ze er blijkbaar toch niet van doen. Op ‘Mark Of The Blade’ hoor je wel weer het typische metalcore ritme met de voor Whitechapel zo herkenbare laag gestemde gitaar. De band heeft zoals bekend drie gitaristen, maar die zijn bij een eerste luisterbeurt niet altijd lekker te onderscheiden. Dat gezegd hebbende knallen die op ‘Elitist Ones’ wel lekker naar voren. Aanrader is ook zeker om het album met een koptelefoon op te luisteren en het geheel lekker op je in te laten werken.

‘Bring Me Home’ is opvallend door het rustige begin met alleen bas en gitaargetokkel, maar nog meer door de cleane zang. Voor zover ik weet is dat nog nooit gedaan door zanger Phil Bozeman. Hij heeft wel wat weg van Corey Taylor, iets wat ik ook al dacht bij de eerste cleane noten van Randy van Lamb Of God. Hij mag dit wat mij betreft wel vaker doen, want hij heeft gewoon een goeie cleane stem, die in dit nummer afwisselend wordt gebruikt met de ruige vocalen. Op ‘Decennium’ zijn die cleane vocalen wederom te horen.
‘Tremors’ is een nummer met veel melodie en een gitaarsolo die je echt in het nummer meezuigt. ‘A Killing Industry’ begint met een zoemend elektronisch geluid en als de gitaar inzet doet het me wat denken aan het al eerder genoemde Lamb of God. Het nummer bouwt qua intensiteit steeds meer op en gaat na een bijna vergeten breakdown weer in vol tempo naar het einde.

‘Tormented’ opent met een aritmische riff en klinkt ondanks het niet al te rappe tempo behoorlijk bruut. Het instrumentale ‘Brotherhood’ daarna heeft een akoestisch gitaarintro en indrukwekkende gitaarpartijen. Hier hoor je ook duidelijk wat je met een extra gitarist kunt toevoegen aan een nummer. Dit was even een soort van rustpuntje voordat ‘Dwell in the Shadows’ je weer bruut bij je strot pakt. Het intro van ‘Venomous’ komt me bekend voor en is vergelijkbaar met het intro van ‘Still Echoes’ van Lamb of God , alleen dan in een andere toonsoort. Verder is het nummer doorspekt met een hoop melodie en is het moeilijk stilzitten door het groovy gitaarwerk.

Het slotnummer ‘Decennium’ heeft zoals eerder genoemd cleane zang, maar begint midtempo met ruige vocalen. Het nummer is verder een soort van “Whitechapel meets Stone Sour”.

Met het album “Whitechapel” liet de band voor het eerst horen zich verder te willen ontwikkelen en niet alleen brute muziek te maken zoals op de eerste albums. Die lijn wordt met dit album voortgezet, maar de band levert zeker niet aan kracht in. Het brute element is nog steeds aanwezig, maar wordt aangevuld met een stuk meer melodie, waardoor het geheel wat makkelijker te verstouwen is.

1. The Void
2. Mark of the Blade
3. Elitist Ones