Review: Whitechapel – The Valley – Metal Blade Records – Release: 29-03-2019

Review: Whitechapel – The Valley – Metal Blade Records – Release: 29-03-2019.

Whitechapel is een Amerikaanse deathcoreband uit Knoxville, Tennessee. Sinds hun start in 2006 heeft de band zes studioalbums uitgebracht waarvan vijf onder het label Metal Blade Records. “The Valley” is het zevende album en de vierde op rij met producer Mark Lewis. Drummer Ben Harclerode heeft de band verlaten en tot op dit moment is er nog geen vaste kracht op de drumkruk. Voor dit album werd gebruik gemaakt van de diensten van Entheos-drummer Navene Koperweis.

Whitechapel is:
Phil Bozeman — Zanger
Gabe Crisp — Basgitarist
Zach Householder — Gitarist
Navene Koperweis — Drummer
Ben Savage — Leadgitarist
Alex Wade — Gitarist

The Valley

Met het zelfgetitelde album uit 2012 sloeg Whitechapel al een andere weg in en liet men het core gedeelte wat meer los en begon andere invloeden in hun muziek te integreren. Op het vorige album werd volop geëxperimenteerd met onder andere voor het eerst de cleane zang van Philip Bozeman. Op dit album wordt dat laatste zeker voortgezet. De albumtitel slaat op Hardin Valley, de plaats waar zanger Phil Bozeman opgegroeid is. Het album is een soort van verwerking van de ontberingen die Phil in zijn jeugd ondergaan heeft. Naast de gebruikelijke growls horen we ook regelmatig cleane zang en dat doet Phil zeker niet onverdienstelijk. In die cleane zang kan hij hoorbaar ook een hoop emotie kwijt.

In het openingsnummer ‘When a Demon Defiles a Witch’, die in het begin wel gewoon lekker snel en ruig is, krijgen we daar al een voorproefje van, maar ‘Hickory Creek’ en ‘Third Depth’ zijn twee van de nummers die er qua cleane zang echt uitschieten. ‘Hickory Creek’ is in het eerste gedeelte wat rustiger met emotionele zang, de tweede helft is wat meer up tempo met een meer boze Bozeman. ‘Third Depth’ heeft veel tempowisselingen en wisselt daarbij ook regelmatig van cleane zang naar growls. ‘Black Bear’ begint rustig met daarna een typische catchy core-riff maar is verder net als ‘We Are One’ en ‘The Other Side’ wel meer van wat we van de band gewend zijn.

De band heeft zoals bekend drie gitaristen, maar die zijn zeker bij een eerste luisterbeurt niet altijd lekker te onderscheiden. Aanrader is dan ook om het album met een koptelefoon op te luisteren en het geheel lekker op je in te laten werken. Let vooral ook op drummer Navene, want die laat horen, naast zijn strakke double bass, een voortreffelijke drummer te zijn, met veel variatie in zijn spel.

Met het album “Whitechapel” liet de band voor het eerst horen zich verder te willen ontwikkelen en niet alleen brute muziek te maken zoals op de eerste albums. Die lijn wordt voortgezet, maar de band boet zeker niet aan kracht in. Het brute element is nog steeds aanwezig, maar wordt aangevuld met een stuk meer melodie, waardoor het geheel wat makkelijker te verstouwen is.

1. When a Demon Defiles a Witch
2. Forgiveness Is Weakness
3. Brimstone