Review: Windswept – The Great Cold Steppe – SOM Underground Activists – Release: Out Now

Review: Windswept – The Great Cold Steppe – SOM Underground Activists – Release: Out Now.

Met een naargeestig vals speelinstrumentje wordt de kille toon meteen ingezet bij het nieuwe geesteskindje van Sayenko: Windswept. Ditmaal zoekt Roman meer de ijzige kant van de black metal op. Weg met al die Pagan/folk elemenenten maar gewoon snoeiharde black metal. Sayenko gaat duister en killer dan we van die beste man gewend zijn. We kennen hem uiteraard van zijn andere band Drukhd, die vooral furore maakte door niet de gevestigde paden van de Pagan/Folk te bewandelen Ditmaal is het dus andere koek. “The Great Cold Steppe” gaat meteen weergaloos van start. Heerlijk melodisch vliegen de riffs en blastbeats je om de oren. Heerlijk hypnotiserend en beklemmend zoals alleen goede black metal dat kan hebben. Heerlijke uitgerekte epische nummers.

Het is vooral fel en rauw met een sterke old school sound. Verwacht echter geen originaliteit. Dit is gewoon een pot goede straffe black metal met voor het genre’s begrippen een meer dan prima productie. Heerlijke die ijselijke kermen over de felle riffs en doffe harde blastbeats. Het black metal tremolo geluid is goed vertegenwoordigt op dit album en geeft dit album een ijzig authentiek geluid. Het kraakt aan alle kanten en dat maakt het zo heerlijk vuig. Ondanks het gebrek aan originaliteit en minder baanbrekend als Drudkh is, mistaat deze plaat zeker niet in de platenkast van liefhebbers van het genre. Wat mij betreft mag meester Sayenko meer ziel en zaligheid gaan proppen in Windswept , want “The great Cold Steppe” smaakt naar meer. Hij flikt het toch gewoon weer om, ondanks het rauwe randje, een meer dan prima indruk achter te laten met deze plaat.

Score: 4,2 uit 5

Link:
Windswept Facebook