Review: Wintersun – The Forest Seasons – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Wintersun – The Forest Seasons – Nuclear Blast – Release: Out now.

Wintersun is opgericht door Jari Mäenpää, die voorheen bij Ensiferum speelde. Als multi-instrumentalist bespeelt hij op de studio opnames de meeste instrumenten en schrijft hij ook de muziek. De band combineert melodische death metal, black metal, power metal en folk metal. De songs zijn vaak vrij lang en onderdeel van conceptalbums. Er zit meestal vrij veel tijd tussen de releases van de band, voornamelijk vanwege de gelaagdheid van de muziek.

Wintersun is:
Jari Mäenpää − Zang, keyboard, gitaar, bas
Teemu Mäntysaari – Zang, gitaar
Jukka Koskinen – Zang, bas
Kai Hahto – Drums

The Forest Seasons
WintersunDe inspiratie voor deze release, gefinancierd via crowdfunding, komt van Vivaldi’s vier seizoenen. Het album bestaat uit vier lange songs, welke elk aan een seizoen gekoppeld zijn. De songs zijn allemaal geluidsmuren met dikke keyboardtapijten, koren en zowel grunts als clean vocals. Ze hebben echter elk een eigen sfeer. Ongetwijfeld valt er lang te discussiëren over het genre, maar voor mij is de plaat met al zijn diverse invloeden een symphonic black metal album.

Het eerste nummer, ‘Awaken from the Dark Slumber (Spring)’, begint met de ijzige eenzame sfeer van de winter, maar wordt gedurende het nummer majestueuzer. De keyboards zijn vrij creapy. Ondanks de lange duur van de song (bijna vijftien minuten) en de opbouw uit langgerekte passages, verveelt het zeker niet. Het is het meest rustige nummer van het album (samen met de afsluiter), maar desondanks indrukwekkend.

‘The Forest That Weeps (Summer)’ is uitbundiger dan de eerste song en de power metal invloeden staan ook wat meer op de voorgrond. Vanaf het intro, een akoestische gitaar plus keyboard melodie, klinkt er iets positiefs door in de song. Daarnaast wordt er vrij veel normale zang gebruikt. De gitaren staan ook wat meer op de voorgrond. Halverwege wordt een folksectie ingezet, waarvan de aanstekelijke melodie door de elektrische gitaren wordt overgenomen. Gecombineerd met de koren, is dit een echte concertafsluiter.

De derde song, ‘Eternal Darkness (Autumn)’, is het hardste nummer van het album en de meest pure black metal song, met veel tremolo picking en blastbeats. Het geeft een beetje het gevoel in een herfststorm geraakt te zijn. Gek genoeg is dit ook de enige song waar ik muzikaal invloed van Vivaldi hoor. Op zichzelf iets minder sterk dan de andere drie songs, maar wel precies wat het album op dat moment nodig heeft.

De laatste song, ‘Loneliness (Winter)’, klinkt zeer melancholisch. Door het lagere tempo komt het wat doomiger over. Het klinkt soms een beetje alsof My Dying Bride wat riffs van John Petrucci heeft gekregen. Gelukkig heeft Wintersun zich met de koren op de eerste songs gericht, zodat de sfeer in dit nummer bewaard blijft.

In tegenstelling tot veel anderen is dit mijn eerste aanraking met Wintersun. De langgerekte metal soundscapes bevallen mij goed (als doom metal liefhebber), maar zijn misschien een teleurstelling voor sommigen die begonnen zijn met de eerdere albums van Wintersun. Persoonlijk krijg ik geen genoeg van dit album.

Score: 4.25 uit 5

1. Awaken from the Dark Slumber (Spring)
2. The Forest That Weeps (Summer)