Review: Wired Anxiety – The Delirium of Negation – Transcending Obscurity – Release: 01-08-2016

Review: Wired Anxiety – The Delirium of Negation – Transcending Obscurity – Release: 01-08-2016.

Wired AnxietyWired Anxiety is een brutal death metalband uit India en wel één van de vele bands uit India en Pakistan die de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond schieten. Omdat metal nog steeds niet geheel aanvaard wordt in hun eigen land wijken veel bands uit naar andere landen. Drie van de vier bandleden zijn momenteel woonachtig in de VS.

Wat we hier voorgeschoteld krijgen is een superstrak geproduceerde EP. Met ‘Test Subject: Human’ wordt gelijk de toon gezet. Supervette riffs en strak en gevarieerd drum- en baswerk leggen een solide basis waarbij de leadgitarist en vocalist wel hele gekke dingen zouden moeten doen om alsnog tot een slecht eindresultaat te komen. Nu kan een zanger een band maken of breken, maar ook dat is hier goed verzorgd. De vocalen zijn over het algemeen zware diepe grunts die, in tegenstelling tot veel andere bands in het genre, hier wel redelijk goed verstaanbaar zijn. Zo af en toe horen we ook de nodige pigsqueals en zelfs die klinken supervet, terwijl ik daar normalerwijze de lachstuipen van krijg. De gitaarsolo’s zijn in elk nummer wel aanwezig, maar worden niet overdreven en zijn kort en functioneel.

Dit is zoals ik brutal of extreme metal graag hoor: lekker gevarieerd en goed geproduceerd. Ben dan ook benieuwd naar een full length van de heren. Het prachtige artwork is van Coki Greenway. Bekijk hier de video van ‘Heavily Sedated’ waarin te zien is hoe het artwork tot stand komt.

Wired Anxiety Facebook
Wired Anxiety Bandcamp
Transcending Obscurity