Review: WIZZ WIZZARD – TEARS FROM THE MOON – ROCKSECTOR RECORDS – RELEASE: 18 MAART 2013

WIZZ WIZZARD – TEARS FROM THE MOON – ROCKSECTOR RECORDS – RELEASE: 18 MAART 2013

Wizz is het brein achter deze band en de man was op 12-jarige leeftijd al radio DJ. Later richtte hij talrijke cover bands op. In 2008 besloot hij echter een eigen band uit de grond te stampen. Wizz bouwde in Belgie en in de UK een heuse live reputatie op. Daarnaast is de man een veel gevraagde geluidstechnicus bij het opnameproces van nieuwe albums. Rock Sector bood hem een contract aan en “Tears From The Moon” is het eerste product dat de band aflevert.

Wizz Wizzard is:
Wizz – zang
Steve DC – drum
D-troy – bas
Smb – gitaar
Sluize – gitaar

TEARS FROM THE MOON

De vette drum van Steve DC en de beide gitaristen brengen “Demons, Bad Witches” op gang. Het nummer wordt verder gedragen door een oerdegelijke, aanstekelijke riff en de zang van Wizz werkt het geheel mooi af. De metal van Wizzard heeft vele wortels in de klassieke heavy metal. “Six Feet Underground” start als een slepende track met eerder gevoelige gitaren. Maar na een dikke minuut wordt de snelheid flink opgeschroefd en laat de drum zich duidelijk horen. Wizz zelf zorgt voor een commercieel tintje door zijn manier van zingen in bepaalde delen van het nummer. Tijdens de vele instrumentale stukken is het steeds genieten van het gebrachte gitaarwerk. “ Hidden Paradise” is de power ballade van het album. Hier wordt het veelvuldig gebruikte zacht-hard principe gehanteerd. Het titelnummer doet me door de snelheid en het gitaargeluid denken aan het debuutalbum ‘Battle Cry’ van Omen. Hier wordt duidelijk geopteerd voor het muzikale pad van de jaren 80 metal.
“Insanity” echter flirt met power metal en gooit er flink melodieus klinkende gitaren tegen aan. De riff in het vlotte “ Vampires In The Valley” roept meteen de oude Accept op, vooral het nummer “Princess Of The Dawn”. Wizz klinkt hier af en toe als een Ozzy Osbourne tijdens zijn eerste solo platen. Opnieuw valt er met volle teugen te genieten van de gitaren tijdens de solospot. Twee live tracks waaronder de publiekslieveling “ Crazy Wizzard” en hun eerbetoon aan het metalinstituut bij uitstek werd simpelweg “Motorhead Music” gedoopt. Een eenvoudige maar o zo efficiënte riff vormt de ruggegraat van “Reflections From Hell”. Tijdens de instrumentale break wordt de ‘heavyness’ wat verhoogd. “Desire” sluit dit album af met een vlot tempo en hier duiken riffs op die sterk refereren naar de jaren 80 rock en metal. De bas toont zich heer en meester na de break.

Wizz Wizzard brengt heavy metal volgens de ‘oude stempel’. Dus verwacht geen complexe songstructuren en virtuositeit op de instrumenten. Maar wat je wel voorgeschoteld krijgt is een eerlijke heavy metal plaat waar de heren hun voorliefde voor hun favoriete muziek niet onder stoelen of banken steken. Deze plaat klinkt vanaf de eerste toon vertrouwd in de oren en zal je dan ook niet teleurstellen. Hun enthousiasme en spelvreugde komt vooral tot uiting tijdens de live tracks. Als je de band live aan het werk ziet zal die ongetwijfeld overstralen op de toeschouwers.

Score: 4 out of 5

1. Demons, Bad Witches
2. Six Feet Underground