Review: Wolfheart – Constellation of the Black Light – Napalm Records – Release: Out now

Review: Wolfheart – Constellation of the Black Light – Napalm Records – Release: Out now.

Na jaren allerlei nummers geschreven en gespeeld te hebben voor talrijke bands en projecten begon multi-instrumentalist Tuomas Saukkonen eind 2012 een nieuw melodisch death metal project genaamd Wolfheart. Met het begin van Wolfheart kwam er gelijk een einde aan een aantal projecten zoals Before The Dawn, Black Sun Aeon, Dawn Of Solace en RoutaSielu. Op het debuutalbum “Winterborn” speelde Tuomas alle instrumenten zelf, met uitzondering van de gitaarsolo’s die voor rekening kwamen van Mika Lammassaari. Getoerd werd er met een viermanformatie en het project groeit uiteindelijk uit tot een echte band. “Shadow World” en “TYHJYYS “ hadden al input van alle leden en gezien de band in stand is gebleven zal dat alleen maar meer geworden zijn.

Wolfheart is:
Tuomas Saukkonen – Zang, gitaar
Mika Lammassaari – Gitaar
Joonas Kauppinen – Drums
Lauri Silvonen – Bas

Constellation of the Black Light
WolfheartMet ‘Everlasting Fall’ begint het album gelijk met het langste nummer van dik tien minuten. De eerste drie minuten van het nummer zijn een soort intro met rustig drum- en gitaarwerk, daarna barst het geweld pas echt los met een serie van blastbeats. Het tempo wisselt wat tussen mid tempo en up tempo en juist in die snelle passages krijgen we de toevoeging van keyboard. Ik zou het dan eerder andersom verwachten.

Op ‘Breakwater’ laten ze dat intro weg en hakken ze er gelijk goed in met blastbeats. Halverwege zakt het tempo wat in en horen we cleane achtergrondzang. Wat betreft die cleane zang heeft Tuomas in het verleden met zijn vele projecten bewezen dit goed te kunnen, maar maakt hier bij Wolfheart helaas geen gebruik van. ‘The Saw’ heeft een doomy begin met bezwerende drums en gitaar en is over het geheel meer mid tempo met een pakkend ritme. Ook ‘Forge with Fire’ valt in die mid tempo categorie maar hier komen de keyboardpartijen wat meer naar voren. Qua toevoeging van wat meer sfeer mogen die wat mij betreft over het hele album wel wat hoger in de mix staan.

‘Defender’ heeft een lekker pakkende riff. Het nummer kabbelt lekker voort en op een bepaald moment lijkt het erop dat de keys opbouwen naar het einde van het nummer met behulp van een gitaarsolo. Het nummer krijgt echter nog wat meer tempo, om je daarna via een herhalende riff een soort van in slaap probeert te sussen als die langzaam wegebt, naar ditmaal wel het einde van het nummer.

‘Warfare’ schud je daarna weer even goed wakker met wederom snel spel en de nodige blastbeats.
‘Valkyrie’ heeft een pakkend ritme met de keys op de achtergrond die rustig een wat ander ritme lijken te spelen. Ik zou er snel over uitgepraat zijn, maar tekstgewijs gaat het nog steeds veel over de kou en schoonheid van de winter.

De sterkte van de band ligt toch in de langzame en mid tempo passages. De tempowisselingen zijn wat mij betreft dan ook een welkome verademing. Op de vorige albums werd je nog wel eens verrast door abrupte overgangen, die blijven dit keer achterwege. Hun eerste album ging ik ook blind in zonder de band te kennen en werd aangenaam verrast. Dat is dit keer stukken minder: de meeste nummers verlopen wel volgens een vast stramien. De monotone zang is wat mij betreft een minpuntje van dit album.

1. Everlasting Fall
2. Breakwater
3. The Saw