Review: Wolfheart – Shadow World – Spinefarm Records – Release: Out Now

Review: Wolfheart – Shadow World – Spinefarm Records – Release: Out Now.

Na jaren allerlei nummers geschreven en gespeeld te hebben voor talrijke bands en projecten begon multi-instrumentalist Tuomas Saukkonen eind 2012 een nieuw melodisch death metal project genaamd Wolfheart. Op het debuut “Winterborn” speelde Tuomas alle instrumenten zelf, met uitzondering van de gitaarsolo’s die voor rekening kwamen van Mika Lammassaari. Getourd werd er met een viermansformatie en het project groeit uiteindelijk uit tot een echte band. “Shadow World” heeft dan ook input van alle leden.

Wolfheart is:
Tuomas Saukkonen – Zang, gitaar
Mika Lammassaari – Gitaar
Joonas Kauppinen – Drums
Lauri Silvonen – Bas

Shadow World
wolfheart‘Aeon of Gold’ begint met een piano-intro, maar gaat abrupt over in een uitbarsting van geweld met snelle gitaren en dito drums. Wat volgt is weer een pianostuk met daar overheen een melodische gitaarsolo die een overgang inleidt naar een sneller deel om vervolgens af te sluiten met piano. ’Zero Gravity’ heeft in het begin een aantal tempowisselingen van mid tempo naar snel met een mooie gitaarsolo daar tussen die ook langzaam versneld. Net als je denkt “dat grooved lekker door naar het eind”, word er weer een versnelling geplaatst. Als vervolgens het tempo weer zakt is dit ook één van de schaarse momenten dat je de backing vocals hoort. Een raar gestemde gitaarsolo die wegsterft leidt ons naar het eind. ‘Storm Centre’ begint rustig maar heeft daarna tot de helft van het nummer een constante muur van geluid, waarna het tempo kort zakt om vervolgens weer te verzanden in die muur van geluid.
‘Last of all Winters’ heeft een akoestisch gitaarintro met daaropvolgend een apart gestemd gitaarstuk. Als je wederom de akoestische gitaar hoort krijg je het idee dat er clean gezongen gaat worden, niet dus. Er wordt weer eens versneld en de zang blijft zoals op het hele album ruig en niet altijd even verstaanbaar. De overgangen zijn wel heerlijk onvoorspelbaar, zo ook weer in ‘Nemesis’. Een piano-intro met een invallende drum leidt een snel stuk in met supersnel gitaarwerk en double bass drums. In het midden zit een gitaarsolo die overgaat in een stuk met alleen gitaar, met de nagalmende gitaarsolo nog op de achtergrond. Op de achtergrond horen we ook de toetsen heel subtiel. Vaak door het net wat anders stemmen van de gitaren is het net of je andere instrumenten hoort. ‘Abyss’ en ‘Resistance’ zijn een beetje hetzelfde van wat we eerder gehoord hebben, maar dan met wat meer ruimte voor de toetsen. Met ’Veri’ krijgen we dan toch het rustpuntje dat je eigenlijk ergens midden in het album verwacht. In eerste instantie dacht ik, naar de titel kijkend, dat het gezongen was in het Latijn, maar dit blijkt in Tuomas’ moerstaal Fins te zijn. Het nummer eindigt met een drie minuten lang pianostuk, met kort de toetsen erbij die langzaam wegebben en het slot alleen aan de piano laat.

Ik ging hier heel onbevangen in, de band niet kennende en werd aangenaam verrast. “Shadow World” is een heel divers album vol tempowisselingen, melodie, onverwachte overgangen en bruutheid. De zang blijft in dat opzicht wat achter en is over het hele album vrijwel hetzelfde, terwijl de beste man in het verleden heeft bewezen toch ook clean te kunnen zingen. Wellicht een tip voor een volgende album.

Score: 4,3 uit 5

01. Aeon of Cold
02. Zero Gravity