Review: Wolfheart – TYHJYYS – Spinefarm Records – Release: 03-03-2017

Review: Wolfheart – TYHJYYS – Spinefarm Records – Release: 03-03-2017.

Na jaren allerlei nummers geschreven en gespeeld te hebben voor talrijke bands en projecten begon multi-instrumentalist Tuomas Saukkonen eind 2012 een nieuw melodisch death metal project genaamd Wolfheart. Met het begin van Wolfheart kwam er gelijk een einde aan een aantal projecten zoals Before The Dawn, Black Sun Aeon, Dawn Of Solace en RoutaSielu. Op het debuutalbum “Winterborn” speelde Tuomas alle instrumenten zelf, met uitzondering van de gitaarsolo’s die voor rekening kwamen van Mika Lammassaari. Getoerd werd er met een viermanformatie en het project groeit uiteindelijk uit tot een echte band. “Shadow World” had al input van alle leden en gezien de band in stand is gebleven zal dat alleen maar meer geworden zijn.

Wolfheart is:
Tuomas Saukkonen – Zang, gitaar
Mika Lammassaari – Gitaar
Joonas Kauppinen – Drums
Lauri Silvonen – Bas

TYHJYYS
‘Shores of the Lake Simple’ begint met rustig gitaar en keyboardwerk. Halverwege komt de tweede gitaar er versterkt bij. De vocalen worden bewaard voor het tweede nummer ‘Boneyard’. Die begint ook nog rustig, maar gaat snel over in een spervuur van gitaren en drums. Het is één grote muur van geluid en pas als het tempo wat zakt kunnen we de verschillende instrumenten onderscheiden. In de zevenenhalf minuut die het nummer duurt wordt je qua tempo elke kant opgeslingerd.

In ‘World on Fire’ horen we in het begin de keyboard, die langzaamaan verdwijnt in een muur van geluid. Ik vraag me af wat voor een nut die keyboardpartijen hebben als je ze bijna niet hoort, terwijl die toch een stukje sfeer kunnen toevoegen. Met name de double bass drums zijn hier erg overheersend.

‘The Flood’ begint ook weer heerlijk rustig met akoestische gitaar en minimaal drumwerk. Een passage die zich uitstekend had geleend voor wat cleane zang. Tuomas heeft bewezen dit goed te kunnen en ik had de hoop dat hij dit op dit album zou gaan gebruiken, maar dat is helaas niet zo. Veel nummers beginnen vrij rustig met veel melodie en mooie gitaarpartijen, maar verzanden al snel in een wirwar van instrumenten als het tempo wordt opgeschroefd.

De sterkte van de band ligt toch in de langzame en mid tempo passages. De tempowisselingen zijn wat mij betreft dan ook een welkome verademing. Op het vorige album werd je nog wel eens verrast door abrupte overgangen, die blijven dit keer ook achterwege. Dat album ging ik ook blind in zonder de band te kennen en werd aangenaam verrast.  Dat is dit keer stukken minder: de meeste nummers verlopen wel volgens een vast stramien. De monotone zang is wat mij betreft ook een minpuntje van dit album.

Score: 3,5 uit 5

1. Shores of the Lake Simple
2. Boneyard