Review: Wolfheart – Wolves of Karelia – Napalm Records – Release: Out now

Review: Wolfheart – Wolves of Karelia – Napalm Records – Release: Out now.

Na jaren allerlei nummers geschreven en gespeeld te hebben voor talrijke bands en projecten begon multi-instrumentalist Tuomas Saukkonen eind 2012 een nieuw melodisch death metal project genaamd Wolfheart. Met het begin van Wolfheart kwam er gelijk een einde aan een aantal projecten zoals Before The Dawn, Black Sun Aeon, Dawn Of Solace en RoutaSielu. Op het debuutalbum “Winterborn” speelde Tuomas alle instrumenten zelf, met uitzondering van de gitaarsolo’s die voor rekening kwamen van Mika Lammassaari. Getoerd werd er met een viermanformatie en het project groeit uiteindelijk uit tot een echte band. “Shadow World”, “TYHJYYS“ en “Constellation of the Black Light” hadden al input van alle leden en gezien de band nagenoeg in stand is gebleven zal dat alleen maar meer geworden zijn.

Wolfheart is:
Tuomas Saukkonen – Gitaar, zang
Joonas Kauppinen – Drums
Lauri Silvonen – Bas, backing vocals
Vagelis Karzis – Gitaar

Wolves of Karelia

De Griek Vagelis Karzis, die bij Rotting Christ al jaren als live bassist fungeerde, was live al een tijdje de vervanger van gitarist Mika Lammassaari en is inmiddels als vast lid aan de band toegevoegd. Winter was altijd al een thema in de muziek van Wolfheart (en vele andere Finse bands) en zo ook dit keer, maar wel met een andere insteek. Tuomas heeft zich laten inspireren door verhalen van oorlogsveteranen uit de winteroorlog van 1939/40 met Rusland, waarbij de streek Karelië centraal staat.

Het eerste nummer ‘Hail of Steel’begint rustig, zoals meerdere nummers op dit album, en bouwt langzaam qua tempo op met double bass drums, waarna het tempo er een fractie van een seconde uitgaat om vervolgens keihard terug te komen met onder andere blastbeats. Het soort abrupte overgangen waar de band zo bekend om staat. De orkestratie geeft het nummer een soort van ijzige glans mee.

‘Horizon of Fire’ begint nog rustiger met een gitaar die vanuit het niets langzaam in volume toeneemt , waarna de viool er aan wordt toegevoegd. De overgang naar de snelle passage is ditmaal nog heftiger dan op zijn voorganger. Dit keer ook veel blastbeats en de orkestratie blijft op de achtergrond meespelen. Voor het eerst horen we ook Vagelis die met een lead duidelijk naar voren komt.

‘Reaper’ begint gelijk lekker mid tempo met een pakkende riff en versnelt na een driekwart minuut naar up tempo. Aan de nog snellere passages wordt ook nog een stukje orkestratie toegevoegd, waardoor die nog iets duidelijker naar voren komen. ‘The Hammer’ doet qua begin wel iets denken aan Carach Angren, mede door de duidelijk aanwezige orkestratie. Iets voor het midden krijgen we nog een gitaarsolo en een passage met meerlagige vocalen. Het nummers barst ook van de tempowisselingen. Een minuut voor het einde gaat het dit keer van snel en bruut naar erg rustig en melancholiek met alleen viool en akoestische gitaar. Het instrumentale ‘Eye Of The Storm’ tikt net de drie minuten niet aan, maar is ook eigenlijk een soort van intermezzo om even bij te komen van al het geweld dat op je los werd gelaten de eerste vier nummers.

‘Born from Fire’ en ‘Arrows of Chaos’ hebben beiden veel tempowisselingen en riffs die ervoor zorgen dat je je hoofd niet stil kunt houden. Gewoon twee lekkere doorstampers zonder al te nadrukkelijke orkestratie. Na al dat geweld begint afsluiter ‘Ashes’ ook weer lekker rustig, maar ook hier kun je wachten op de versnelling. De rustige passages hadden zich goed geleend voor wat cleane zang, maar ondanks datTuomas in het verleden met zijn vele projecten heeft bewezen dit goed te kunnen, maakt hij hier bij Wolfheart helaas geen gebruik van.

De sterkte van de band ligt voor mij toch wel in de langzame en mid tempo passages. De tempowisselingen zijn wat dat betreft dan ook een welkome verademing. Het vaste stramien van nummeropbouw laat de band op dit album ook wat meer los. Waar in het verleden nog wel eens een muur van geluid werd opgebouwd, kiest de band hier toch wat meer voor melodie. De monotone zang is wat mij betreft wel een minpuntje van dit voor de rest geweldige album.

Score: 4, 6 uit 5

Tracklist

1. Hail of Steel