Review: Wolves In The Throne Room – Thrice Woven – Southern Lord Records – Release: Out now

Review: Wolves In The Throne Room – Thrice Woven – Southern Lord Records – Release: Out now.

Amerikanen en black metal zijn geen onderwerpen die je snel in één adem noemt. Toch zijn er wel zwarte parels te vinden in de Verenigde Staten. Neem bijvoorbeeld Wolves In The Throne Room. Een heerlijke band die gewoon zijn eigen ding doet. Eerder Sjamanisme dan Satanisme! De band laat zich inspireren door de natuur uit eigen land en het blijkt dat je geen kille bergen en fjorden nodig hebt om een duistere ambiance neer te zetten!

Op “Celestite” gingen de mannen de experimentele kant op. Synths werden uit de kast getrokken en alles kreeg een wat moderner jasje aangemeten. Nu met “Thrice Woven” beloven de mannen weer wat meer van hun episch geluid te strippen en wat meer terug te gaan naar de kern van hun muziek. WITTR is hier in zekere zin in geslaagd. Het is allemaal wat meer op sfeer gericht en de plaat neigt weer wat meer naar de begintijden toen de band nog gewoon kille black metal maakte.

Ze brengen wel weer wat meer punch. Muzikaal zit het dus wel oké, maar echte uitschieters zitten er niet tussen. Het album luistert makkelijk weg, wellicht iets te makkelijk. Bij vlagen komt er nog wel het echt rauwe werk tussendoor zetten, maar dat vervliegt helaas net zo vlug als het op kwam zetten. Wederom is de thematiek over hun pacific north west regio! Het thema heeft nog genoeg om uit te diepen, zonder dat er een kaasrandje aan komt. De band komt weer wat meer puur over dan met voorganger “Celestite”, maar naar mijn idee heeft WITTR de goede vorm nog net niet terug. De vonk zit er aan te komen en hopelijk slaat het de volgende wel weer in als een bom!

Score: 3 uit 5

WITT Facebook
WITT Official