Review: Wombbath – The Great Desolation – Soulseller Records – Release: 01-06-2018

Review: Wombbath – The Great Desolation – Soulseller Records – Release: 01-06-2018.

Wombbath is al opgericht in 1990 en speelden dus al old school death metal op het moment dat het nog gewoon death metal heette. Deze Zweedse veteranen weten het HM2 pedaal flink in te trappen! Tussen 1995 en 2014 hield men een winterslaap, maar sindsdien zijn ze op volle oorlogssterkte terug. Ze hebben al wel zeven splitalbums en EP’s uitgebracht, maar “The Great Desolation” is pas hun derde full length.

Wombbath is:
Håkan Stuvemark – Gitaar
Jonny Pettersson – Zang
Al Riglin – Gitaar
Henrik Åberg – Drums
Johan Momqvist – Basgitaar

The Great Desolation
Ik steek het niet onder stoelen of banken, dit is hét old school death metal album van het jaar! Om dat duidelijk te maken skip ik gelijk door naar nummer drie ‘Footsteps of Armageddon’. Dit nummer begint met de meest brute riff die ik sinds jaren heb gehoord. Dit is wat met die buzzsaw klank van de HM2 bedoeld wordt! Er wordt een compleet Zweeds bos volledig omgezaagd met die riff. Verder hoef ik eigenlijk niets te reviewen, luister dit nummer en je weet het, dit is geweldig!

Zo makkelijk kom ik er natuurlijk niet van af. Ik kan alle nummers langsgaan en met superlatieven strooien, dat doe ik niet. Natuurlijk, het wiel is niet uitgevonden (iets wat ik veel zeg/schrijf tijdens recensies), maar dat hoeft hier ook niet. Old School Death Metal heeft bepaalde regels en als daar aan voldaan wordt is het goed. Hier wordt zelfs nog verder gegaan dan die regeltjes. Het is dat alles al gedaan is maar als dit album uitgebracht was in de tijd van “Left Hand Path” had het zeker dezelfde impact gehad. Echt zeker, die kwaliteit heeft dit album. Heeft het dan geen minpuntje? Jazeker, wel iets persoonlijks, maar het nummer ‘Punisher of Broken Oaths’ vind ik niet zo’n mooi nummer, Die openingsriff met dat gepiel en het overwegend snelle en gehaaste karakter van het nummer werkt op m’n zenuwen. Maar ik weet zeker dat het merendeel dit een prachtig nummer vindt, dus wat zeur ik?

Mijn OSDM hart gaat als een malle tekeer! Dit is het beste OSDM album dat ik sinds jaren heb gehoord. Dit album belandt hoog in m’n jaarlijstje van dit jaar. Superlatieven schieten tekort. Ben je fan van deze muziek, kun je het album blind aanschaffen. Ken je OSDM niet en ben je benieuwd, luister dit album dan. Vindt je dit gaaf, dan kan ik je verzekeren dat je het hele sub-genre gaaf zult vinden. Dit album is een ijkpunt, zo wil men klinken!

Score: 4.9 uit 5

1. Embrace Death
2. The Great Desolation