Review: Wormed – Krighsu – Season of Mist – Release: Out Now

Review: Wormed – Krighsu – Season of Mist – Release: Out Now.

Wormed is een Spaanse band geformeerd in 1998 en maakt volgens eigen zeggen sci-fi tech death metal. Het sci-fi gedeelte vindt je grotendeels terug in de lyrics. De voorgaande twee albums waren conceptalbums waarbij “Exodromos”(2013) een prequel is op “Planisphaerium”(2006). De nieuwe plaat “Krighsu” is daar dan weer een vervolg op. In het kort komt het er op neer dat de galaxy gedomineerd wordt door robots en machines en de mens, ook wel Agliptian genoemd, een uitstervend ras is.

Wormed is:
Phlegeton – Vocalen
J.Oliver – Gitaar
Migueloud – Gitaar
Guillemoth – Bas
G-Calero – Drums

Krighsu
Wormed‘Pseudo Horizon’ begint met een sci-fi achtig intro, maar al snel vliegen de blastbeats en getriggerde double bass drums je om de oren. Dit is brutal death op snelheid met de vocals van Phlegeton die ergens tussen een diepe grunt en pigsqueals in zitten en totaal onverstaanbaar zijn.. Bij het tweede nummer Neomorph Mindkind’ komt het technische aspect al wat meer om de hoek kijken. De drums blijven snel en double bass, maar de gitaren doen wat a-ritmische dingen. Halverwege krijgen we nog een stuk ‘spoken word’.

‘Agliptian Codex Cyborgization’ heeft geen intro en hakt er gelijk vol in. Halverwege krijgen we dan ook de drums die wat meegaan in het technische van de gitaren. Het Dr Who-achtige outro van het nummer gaat bijna onmerkbaar over in ‘The Singularitarianism’. Een nummer barstensvol tempowisselingen ondanks dat het net geen twee minuten klokt.

De nummers hierna gaan bijna allemaal naadloos over in het volgende nummer. De drums blijven voornamelijk double bass en het technisch aspect komt hoofdzakelijk van de gitaren. Het voorlaatste nummer bestaat alleen uit dreigende geluiden en dito gitaarwerk met een kort stuk tekst. Het laatste nummer ‘Molecular Winds’ is ook meteen het langste nummer met dik zes minuten ,waarvan de laatste minuut onheilspellende geluiden zijn die langzaam wegebben.

De sci-fi achtige intro’s en outro’s en de stukken ‘spoken word’ maken het album nog redelijk te verteren. Zaten die er niet in, dan was het een 35 minuten durende ‘rollercoaster ride’, waar je aan het einde bekaf uitstapt. Wat voor mij afbreuk doet aan het album zijn de vocalen. Die zijn totaal onverstaanbaar en ik heb het idee dat hij soms ook alleen maar klanken uitstoot, want het klinkt veelal hetzelfde. Jammer als je zo’n verhaal te vertellen hebt. Het technische gitaarwerk maakt dan nog veel goed.

Score: 3,5 uit 5

1. Pseudo-Horizon
2. Neomorph Mindkind