Review: Yes Featuring Anderson, Rabin, Wakeman – Live At The Apollo – Eagle Vision – Release: Out now

Review: Yes Featuring Anderson, Rabin, Wakeman – Live At The Apollo – Eagle Vision – Release: Out now.

Als je als band een 50-jarig jubileum mag vieren is dat wel iets heel speciaals. In het geval van Yes (opgericht in augustus 1968) is het wel héél speciaal. Want vanaf het derde album (The Yes Album 1971) draaide de personeelscarrousel regelmatig rond. Het hele verhaal zal ik hier besparen, maar op dit moment zijn er twee bands actief die de naam Yes dragen. De een gaat door het leven als ‘Yes offcial’ met gek genoeg geen enkel origineel bandlid in de line up. De leider van die band is gitarist Steve Howe die samen met drummer Alan White de meeste jaren als Yes lid op de cv heeft. De ‘andere’ band heet Yes featuring Anderson, Rabin, Wakeman waarvan zanger Jon Anderson wel een van de oprichters is. Rabin en Wakeman kwamen en gingen allebei ook in en uit de band. ARW kwam bijeen door het overlijden van bassist en mede oprichter Chris Squire. Het deed de heren beseffen dat de klok doortikt en dat ze hun wens op ooit nog eens ‘iets’ te doen maar eens waar moesten gaan maken. Nieuwe muziek is in de maak, maar nu is er eerst een live document in de vorm van “Live At The Apollo”.

Yes Featuring Anderson, Rabin, Wakeman:
Jon Anderson – zang
Trevor Rabin – gitaar
Rick Wakeman – keyboards
Lee Pomeroy – bas
Lou Moulino III – drums

Live At The Apollo (CD / DVD)
De setlist die de band, aangevuld met Lou Moulino III op drums en Lee Pomeroy op bas, ter hand nam was in ieder geval een betere vertegenwoordiging van het Yes repertoire dan die van de concullega’s in de andere Yes. Die besloten om alleen nummers van de eerste tien jaar te spelen op de Europese tour en ook tijdens de Amerikaanse tour bleef dat het centrale uitgangspunt. Vreemd. ARW doet het leuker en nam zelfs epische nummers als ‘And You And I’ en het magistrale ‘Awaken’ onder de loep en gaven het een ander arrangement waarin de power van deze line up recht wordt aangedaan.

Trevor Rabin werd na zijn Yes carrièrre een succesvol filmmuziek componist en weet dus zeer goed wat een beetje meer bombast kan betekenen. En voor bombast ben je bij toetsenist Rick Wakeman aan het beste adres. Zijn tien keyboards op het podium creëren elke wensbare sfeer en voor sfeer is zanger Jon Anderson dan weer de beste die je in deze muziek kunt treffen. Zijn one-of-a-kind stem is nog steeds prima in orde en het zichtbare gemak waarmee hij zingt is indrukwekkend.

Het repertoire op deze CD/DVD is een prima balans tussen classic Yes en de wat modernere sound toen Rabin zijn intrede deed in de band en prompt een wereldhit (‘Owner Of A Lonely Heart’) scoorde. Zelfs van het album “Union” wordt een nummer gedaan en waarom ook niet. ‘Lift Me Up’ is een lekkere song. Maar hét hoogtepunt is het al genoemde ‘Awaken’ dat een magische sfeer oproept. Werkelijk fenomenaal.

Smaken verschillen, maar als je toch kunt kiezen wanneer er twee bands actief zijn met hetzelfde repertoire dan is deze Yes toch echt de overduidelijke winnaar. De band speelt strak, in het juiste tempo en is niet bang voor een experimentje. Iets wat in progrock altijd een kenmerk is. Ik kijk zeer uit naar nieuw werk van YES featuring ARW, wat die andere band doet kan me steeds minder schelen eigenlijk. Dit is Yes zoals Yes moet zijn. Punt!

Score: 5 uit 5

1. Intro / Cinema / Perpetual Change
2. Hold On