Review: Zoax – Zoax – Century Media Records – Release: Out Now

Review: Zoax – Zoax – Century Media Records – Release: Out Now.

Zoax is een Britse rock/post-hardcore band, opgericht in 2013. De vijf bandleden maakten eerst deel van andere bands (o.a. ‘Time Is a Thief’ en ‘Rise to Remain’) en, nadat ze besloten samen te voegen, is in 2014 is hun eerste EP uitgebracht: “XIII”. Hierna kwam in 2015 hun tweede EP: “Everybody Listening?”, en op 13 mei 2016 is Zoax’ eerste studio album uitgebracht. Zoax is een band met een eigen sound wat in de jaren gegroeid is tot een gezellige, maar ook sentimentele en groovy stijl. En dat maakt het anders dan de vele post-hardcore bands van tegenwoordig.

Zoax is:
Adam Carroll – Zang
Douglas Wotherspoon – Gitaar
Sean Weir – Gitaar
Joe Copcutt – Bas
Jonathan Rogers – Drums

Zoax
Zoax“Zoax” is dus het debuutalbum van de Britse gelijknamige band, maar alweer anders dan de twee eerder uitgebrachte EP’s. ‘The Bad Blood’ is een leuke opener, een gezellige rocknummer dat lang blijft hangen. ‘Devil Dance’ is nou precies wat Zoax zo apart maakt: post-hardcore, punk en grunts, maar ook intieme melodieën. Mijn favoriete nummer is ‘The Wave’: een sfeervol langzaam nummer en heel lekker om naar te luisteren.

‘Mirrors’ is ook een fijn groovy rocknummer. Muzikaal is “Zoax” een geweldige plaat (Joe is bijvoorbeeld een geweldige bassist, en de overige bandleden zijn ook door de wol geverfd), maar de cleane zang van Adam klinkt veel beter dan de af en toe iets te schelle en geforceerde grunts. De nummers zijn echt allemaal anders en nooit eentonig; neem bijvoorbeeld ‘King and Queen’ dat echt anders is dan de rest met verschillende stijlen gecombineerd in een nieuwe groovy maar sfeervolle rock.

“Zoax” is een lekkere rock plaat; het verrast je met muzikaliteit en speelsheid in verschillende stijlen. Een prima plaat van een vrij nieuwe band.

Score : 3,2 uit 5

1. The Bad Blood