Review:DEEP PURPLE – STOCKHOLM 1970 – EAR MUSIC – RELEASE: OUT NOW

DEEP PURPLE – STOCKHOLM 1970 – EAR MUSIC – RELEASE: OUT NOW

Het label EarMusic brengt een speciale box uit van Deep Purple. De box bevat 10 verschillende digipacks. De releases bestaan allen uit een dubbel cd met een Bonus DVD! The Official Deep Purple (Overseas) Live Series zijn allen met de Deep Purple line up die toch het meest tot de verbeelding sprak! Blackmore – Gillan – Glover – Lord – Paice. Ik kreeg één van die 10 juweeltjes opgestuurd om aan een luisterbeurt te onderwerpen.

Deep Purple is:

Ritchie Blackmore – gitaar
Ian Gillan – zang
Roger Glover – bas
Jon Lord – orgel, toetsen
Ian Paice – drum, percussie

THE OFFICIAL DEEP PURPLE (OVERSEAS) LIVE SERIES

STOCKHOLM 1970
51JzVspXU2L._SL500_AA280_Als ik deze disc deed draaien wou ik dat ik die periode actief had meegemaakt! De improvisaties zijn op zijn minst heerlijk te noemen. Alle nummers krijgen we hier te horen in extreem uitgesponnen versies. Maar geen enkel moment krijg je het gevoel dat het welletjes is geweest! Integendeel, de tijd vliegt razendsnel, want je laat de muziek je meevoeren naar die geweldige tijd, waar er nog geen stress en haast heerste! Zo spreken de duels tussen het orgel van Lord en de gitaar van Blackmore tot de verbeelding. Zelfs de interactie tussen de zang en gillen van (what’s in a name) Gillan met het gitaarspel van Ritchie zijn fenomenaal! Zoiets is nu ondenkbaar! Jammer eigenlijk, want die momenten tonen hun liefde voor de muziek. Tijdens de aankondigingen van Ian blijven de muzikanten met elkaar improviseren! Wat me ook raakt zijn de Oosterse klanken die Lord in zijn toetsenwerk stopt! Ook is duidelijk dat elk nummer nooit op dezelfde manier werd gespeeld in die tijd. Zo duurt “Wring That Neck” van hun debuut “Book Of Taliesyn” in Stockholm 32 minuten en in Parijs duurde die track 11 minuten. Het origineel duurde echter slechts een dikke 5 minuten!

De bewerking die drummer Ian Paice deed van de Stones klassieker “Paint It Black” bewijst nogmaals dat de live concerten toen een volledig andere ervaring waren dan nu. Veel improvisatie wat ik persoonlijk wel kan smaken. Bij de opname had de band net hun klassieker “In Rock” uit en daarom werd het publiek getrakteerd met vier tracks uit dat album. De laatste “Black Night” werd door Gillan laconiek aangekondigd met de woorden: “Quickly a short one”! Met een duur van meer dan 7 minuten snap je de humor van de kerels!

Wie fan is van de band of van classic rock in het algemeen, moet deze release eens beluisteren. De spelvreugde van de jongens schept een speciale sfeer en op de een of andere manier slaat die over naar de luisteraar. Als die andere releases ook dergelijke kwaliteit laten horen, is die box een verplichte aanschaf voor de fans!

Track list:

CD1:

1. 1.      Speed King