Review:MASTERS OF DISGUISE – BACK WITH A VENGEANCE – LIMB MUSIC – OUT NOW

MASTERS OF DISGUISE – BACK WITH A VENGEANCE – LIMB MUSIC – OUT NOW

Toen het Californische Savage Grace in 1983 op de proppen kwam met hun EP “The Dominatress” kon ik mijn vreugde niet verstoppen. Maar toen ze twee jaar later met “Master of Disguise” de wereld kennis lieten maken met hun speedy metal kwam ondergetekende in de US metal hemel terecht. Ze deden die stunt nog eens over op de opvolger “After The Fall From Grace”, om vervolgens in de vergetelheid te geraken. Totdat in 2009 de oprichter van de band Chris Logue een reünie plande. Maar de originele leden zagen dit niet zitten! Chris vroeg de leden van de band Roxxcalibur om die taak te vervullen en ze speelden onder andere op het Keep It True festival in Duitsland! Maar daarna liet Chris niets meer van zich horen en liet hij de andere leden verbaasd achter. Ze besloten echter niet bij de pakken neer te blijven zitten en besloten om het verhaal verder te zetten onder de naam Masters Of Disguise. Natuurlijk verwijzend naar HET Savage Grace album bij uitstek.

Master Of Disguise is:

Kalli Coldsmith – gitaar
Mario Lang -bas
Neudi – drum
Roger Dequis – gitaar
Alexx Stahl – zang

BACK WITH A VENGEANCE

download (5)Het korte instrumentale titelnummer laat meteen horen waarvoor Masters Of Disguise staat. Snelle US metal – die zelfs naar de speed metal neigt – met veel melodie. De speedy riffs krijgen gezelschap van het accurate drumwerk van Neudi en de ‘Manowar’bas van Mario Lang laat zich geregeld gelden. De twingitaren van Kalli en Roger in “Never Surrender” doen me kwijlen! Dit is pure US metal zoals we die het liefst horen! Dit is eigenlijk de voortzetting van het ter ziele gegane Savage Grace. Het is geen kloonversie, maar ik zou het een meer hedendaagse versie noemen. De productie is bijvoorbeeld een grote vooruitgang ten opzichte van de eerste Savage Grace albums. Zoals de track “The Omen” eigenlijk al verraden heeft, is de vergelijking met de band Omen ook aanwezig. Er zijn ook nog verwijzingen naar het “Master Of Disguise” album. “For Now And All Time (Knutson’s Return)” is tekstueel het vervolg van het titelnummer van de eerste langspeler van Savage Grace.

Zelfs het artwork is een meer dan duidelijke verwijzing naar die US-metal klassieker. “Scepters Of Deceit” is een cover van hun grote voorbeeld die op een demo en op de al even legendarische verzamelaar “Metal Massacre II” stond. Op de eerder verschenen EP “Knutson’s Return” is er ook een geweldige versie van “Into The Fire” te vinden. Iron Maiden behoort duidelijk ook tot de grote invloeden. De riffs van “Alliance” hadden zo op “Powerslave” kunnen staan. Het gitaarwerk op dit album is er verantwoordelijk voor dat ik geregeld enkele ‘wow’s’ laat ontsnappen tijdens het beluisteren. De snelheid ligt hier meestal redelijk hoog en enkel “Alliance” en “Liar” zijn wat trager. Afsluiter “The Templar’s Gold” is neergepend door Chris Logue (Savage Grace) zelf en past vanzelfsprekend tussen deze speedy metal tracks.

Wie de US metal een warm hart toedraagt, moet deze plaat in huis halen! De vergelijkingen met Savage Grace zijn sterk aanwezig en vooral het gitaarwerk is subliem. Nu Savage Grace oprichter Chris Logue blijkbaar van de aardbodem is verdwenen kunnen we ons geen beter alternatief voorstellen dan deze vroegere begeleidingsband van Chris. Het plaatje klopt volledig hier en dit album zal geregeld mijn nekspieren opwarmen en mijn buren teisteren!

Track list:

1. Back With A Vengeance 2:02
  2. Never Surrender 4:41